عبدالحسین خسروپناه
استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
[ 1 ] - واقع نمایی و ارزش معرفتی شناختهای ظنّی بر مبنای نظریه اعتباریات علامه طباطبایی
باور ظنّی و غیریقینی در فلسفۀ اسلامی در حکم جهل است و ادلۀ اعتبار «اطمینان» در علم اصول نیز تنها ارزش عملی آن را اثبات میکند. پرسش این است که آیا ادراکات غیریقینی ارزش معرفتی ندارند. در این مقاله با بازسازی نظریۀ اعتباریات و تقسیم «وجودهای ذهنی» به «وجود ذهنی حقیقی» و «وجود ذهنی اعتباری» نشان میدهیم که برخی از «معانی اعتباری» میتوانند از واقعیت حکایت کنند. درصورتی ادراک اعتباری واقعیت را بازن...
[ 2 ] - خوانشی نو در توصیف و تحلیل خاستگاه تفاوتهای جنسیتی از نگاه علامه طباطبایی
وراثت یا محیط به عنوان خاستگاه تفاوتهای جنسیتی در علوم رفتاری بهویژه روانشناسی مطرح شده است. مناقشة وراثت - محیط به میزان تأثیرگذاری عامل طبیعت و تربیت باز میگردد. طبیعت در دیدگاه علامه طباطبایی، خاستگاه تفاوتهای زنان و مردان است. با توجه به تفاوتهای بیان علامه از طبیعت با آنچه دانشمندان علوم رفتاری از طبیعت مطرح میکنند، هدف این مقاله دستیابی به توصیفی دقیق از طبیعت در اندیشة علامه طباط...
[ 3 ] - ارائۀ راهبردهای تحول در حوزۀ آزاداندیشی مبتنی بر تحلیل بیانات مقام معظم رهبری و آسیبشناسی وضعیت موجود
تمدنسازی، تحقق جنبش نرمافزاری، رشد و تعالی جامعه و ... همگی از آثار و پیامدهای آزاداندیشی است. رسیدن به نقطۀ مطلوب آزاداندیشی در کشور، نیاز به برنامهای جامع و بلندمدت دارد. از این نظر، طراحی سند راهبردی در این حوزه میتواند به عنوان نقطۀ شروع شناخته شود. پژوهش حاضر با تکیه بر تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در حوزۀ آزاداندیشی و نیز آسیبشناسی وضع موجود آزاداندیشی در کشور، اقدام به طراحی راهبرده...
[ 4 ] - نقد روششناسی تاریخ تفکّر تشیّع در کتاب مکتب در فرایند تکامل
پیامد پژوهش هایی همچون کتاب «مکتب در فرایند تکامل»که در عرصۀ تاریخ تشیّع صورت پذیرفته، تشکیک در برخی اعتقادات کنونی شیعۀ امامیه است. لذا مؤلفان این مقاله درصدد ارزیابی روششناسی پژوهش نویسندۀ آن برآمدهاند. روش: در این مقاله، روش پژوهش مدرّسی در استناد و برداشت از منابع مرتبط با تاریخ تفکّر تشیّع، به روش تحلیلی و با عنایت به روش متداول در علوم مرتبط با تاریخ تشیّع مورد نقد و بررسی قرارگرفته است. یاف...
[ 7 ] - نظریه بداهت در فلسفه اسلامی
[ 8 ] - منطق استقرا از دیدگاه شهید صدر
[ 10 ] - تئوریهای صدق
[ 11 ] - معرفی کتاب: نظریه المعرفه
[ 12 ] - چرخش الگوی انسانشناختی در مطالعات اسلامی معاصر
شناخت انسان از نخستین دغدغههای متفکران بوده است. اندیشهوران مسلمان نیز تلاش بسیار برای ارائه نظریه و دیدگاهی جامع درباره انسان داشتهاند. این مقاله، مطالعه مرتبه دوم در باب الگوهای اندیشهوران مسلمان در شناخت انسان است که الگوی صدرایی و نوصدرایی را با یکدیگر مقایسه میکند. غرض این مقاله، داوری درباره محتوای این الگوها نیست، بلکه مبادی چرخش ساختاری نوصدراییان را در مطالعات اسلامی معاصر بررس...
[ 13 ] - تبیین و تحلیل جایگاه روش شهودی در دستگاه فلسفی صدرالمتألهین
یکی از مهمترین ویژگیهای حکمت متعالیه، چند روشی بودن آن است. صدرالمتألهین در حکمت متعالیه خویش از سه روش شهودی، عقلی و وحیانی استفاده کرده است. وی با ارائه روش فلسفی خود تأثیر بسیار مهمی بر جریان فلسفه اسلامی پس از خود بر جای گذاشت؛ آنچنانکه یکی از مهمترین عوامل تفوق حکمت متعالیه در دوره معاصر، همین کثرت روش فلسفی ملاصدرا است. نگارندگان در مقاله حاضر به تبیین و تحلیل جایگاه روش شهودی د...
[ 14 ] - نقد و بررسی دیدگاه میرداماد در اصالت یا اعتباری بودن وجود
از مسائل مبنایی در فلسفه اسلامی بحث اصالت وجود یا ماهیت است که ثمره آن در مباحث صفات، سنخیت و رابطه وجودی میان خلق و خالق است. مشهور برآن است که میرداماد از قائلین به اصالت ماهیت بوده است؛ اما شواهدی در آثار میرداماد از جمله مفاض بودن وجود از خداوند، هم سنخی وجود خدا و وجود ممکنات، بیان برهان صدیقین، تساوق وجود و تشخص، رابطی بودن وجود ممکنات، وعاء بودن دهر برای وجود، مجعول بودن وجود، نظام وحدان...
[ 15 ] - تبیین رویکردها و فرایند روششناختی حکمت اشراق
در عصر سهروردی متکلمان، فقها و صوفیان به مخالفت با فلسفه برآمدند؛ در چنین موقعیتی، سهروردی نظامی معرفتی بنا گذاشت که در آن عرفان و قرآن و برهان در کنار یکدیگر قرار گیرند. او ضمن تبیین اعتبار عقل، نقل و شهود، به عنوان سه منبع برای پاسخ به پرسشهای معرفتی؛ نظامی فکری از سنخ حکمت و فلسفه عرضه نمود و یافتههای این سه منبع را به صورتی منسجم و هماهنگ در کنار یکدیگر قرار داد. این انسجام و عدم التقاط، ...
[ 16 ] - الگوی حکمی-اجتهادی علوم انسانی
..
[ 17 ] - هدفگذاری رئالیستیِ تحقیقات اجتماعی با ملاحظه ارزشهای اسلامی و زمینههای اجتماعی
از بایستههای دفاع از «ایده علوم اجتماعی اسلامی» ارائه الگو و مدل برای تحقیقات اجتماعی است. اما این امر همراه با دشواریهایی است؛ از یکسو با وجود سابقه بحث از علم دینی در میان متفکران اسلامی و مسیحی، برخی از راهکارها و رویکردهای دفاع از ایده علوم انسانیِ اسلامی، نسبیگرایانه است و از سوی دیگر هدفگذاری واقعگرایانه در تحقیقات اجتماعی از بایستههای الگوپردازی در علوم اجتماعی اسلامی است. اهداف ت...
[ 18 ] - تبیین و تحلیل ماهیت از منظر قیصری و علامه طباطبایی
مسألة ماهیت از جملة مباحث بنیادین و با اهمیت در فلسفه و عرفان اسلامی است؛ اما امروزه به دلیل نگاه اصالت وجودی، توجه و شناخت ماهیت به حاشیه رفته و ماهیتشناسی تبدیل به حوزهای فرعی گردیده است. همچنین استفاده از ظرفیتهای موجود در فلسفة اسلامی و عرفان اسلامی جهت بهره از تواناییهای هر یک از این دو، در رشد و بالندگی روز افزون دیگری، امری غیرقابل تردید است؛ اهمیت مطلب فوق را به عنوان نمونه میتوان...
[ 19 ] - بررسی تطبیقی هرمنوتیک ملاصدرا و گادامر
هرمنوتیک فلسفی به معنای هستی شناسی فهم، بنیان های هستی شناختی فهم، ارکان و شرایط وجودی آن را مورد تأمل فلسفی قرار می دهد. گادامر یکی از نمایندگان این تفکر است که هرمنوتیک را از حوزه روش شناسی به عرصه هستی شناسی وارد کرد. پژوهش حاضر با عنوان بررسی تطبیقی هرمنوتیک ملاصدرا و گادامر معلوم کرده است بسیاری از ویژگی های هرمنوتیک گادامر از جمله چیستی فهم، هستی شناسی متن و مفسر، تعدد فهم و دخالت پیش فرض...
[ 20 ] - بررسی انتقادی دیدگاه رؤیاانگارانه در تفسیر قرآن و وحی
متفکران و الهیدانان در ادیان ابراهیمی درباره وحی نظرات یکسانی نداشته و گاهی تعارض جدی میان دیدگاههای آنان وجود دارد. برخی از وحی گزارهای و عدهای از وحی غیرگزارهای یاد میکنند. در بین متفکران اسلامی تا قبل از دوران معاصر و ظهور پارهای از روشنفکران، اصل پدیده وحی و نقش قابلی پیامبر در دریافت وحی مورد وفاق بود. در چند دهه اخیر به تبع آشنایی برخی از روشنفکران با اندیشههای متفکران غربی مسئله ...
[ 21 ] - تمایز رجعت و تناسخ از دیدگاه شیعه
رجعت در اصطلاح بهمعنای بازگشت برخی از اموات به دنیا، بعد از ظهور حضرت مهدی# و قبل از قیامت است. تناسخ نیز بهمعنای انتقال نفس از بدنی به بدنی دیگر در همین دنیا است که در فلسفه اسلامی ابطال شده است. مهمترین وجه تشابه این دو عقیده، بازگشت به دنیا و ادامه زندگی در آن است. تشابه ظاهریِ رجعت و تناسخ، باعث یکسانانگاری این دو نزد عدّهای شده است. این تحقیق با دو رویکرد بروندینی یا تحلیل عقلانی و فلس...
[ 22 ] - صدرالمتألهین و علامه طباطبائی به مدعایِ شکاکان یونان باستان دربارة «ناتوانی حس و عقل از ادراک»
شکاکیت که اعتقاد به عدم امکان معرفت داشته است، در مقاطع مختلف تاریخ فلسفه با چهرههای متنوع و گوناگونی بروز یافته است. اگرچه شکاکیت همراه خود آثار مخرب فراوانی به بار آورده و در برخی برهههای تاریخ ضربههای سنگینی بر فلسفه و اندیشه وارد کرده است، اما باید اذعان نمود که شکاکان، ما را در نیل به فهم و تحلیل دقیق مباحث معرفتشناسی یاری نمودهاند. یکی از شبهههایی که شکاکان یونان باستان بر اس...
[ 23 ] - تأملی بر منش رهبری امام علی(ع) به استناد سیرۀ حضرت در نهجالبلاغه و تطبیق آن با مبانی فکری رهبری در قرآن کریم
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی منش و سبک مدیریت و رهبری امام علی(ع) به استناد سیرۀ آن حضرت در نهجالبلاغه و تفحص در اقوال و سلوک ایشان، همچنین تطبیق سبک مستخرجه با مبانی رهبری سازمانی موجود در قرآن کریم بود. روش: این پژوهش از حیث هدف، جزء تحق...
[ 24 ] - نظریة اسلامی پیشرفت تربیتی بر اساس مبانی انسانشناختی علامه طباطبایی
هدف: هدف از انجام این پژوهش، ارائة نظریة اسلامی پیشرفت تربیتی بر اساس تحلیل نظریات انسانشناختی علامه طباطبایی بود. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش حکمی- اجتهادی و مبتنی بر دادههای کتابخانهای، به دنبال کشف نظریة اسلامی پیشرفت تربیتی بود که همان تبیین علّی روابط میان مبانی انسانشناختی و اصول بایسته نظام تربیتی است. یافتهها: مبانی انسانشناختی علامه طباطبایی با بیان نظریة فطرت، ارادة آزاد ان...