قاسم کاکائی
استاد گروه الهیات(فلسفه و کلام اسلامی) دانشگاه شیراز
[ 1 ] - غیاثالدین منصور دشتکی میان دو راهی وحدت شهود و وحدت وجود
از میان مخالفان نظریۀ «وحدت وجود»، برخی کاملاً آن را رد کرده و برخی دست به تأویل آن زدهاند. غیاثالدین منصور دشتکی از جملۀ کسانی است که سخنان عرفا را به وحدت شهود تأویل کردهاست. به این معنا که سالک به مراتبی میرسد که از ماسویالله غافل میگردد. اما با وجود این، برخی از سخنان و عباراتش بیانگر وحدت وجودند. با بررسی آثار وی این نتیجه حاصل آمد که نظریۀ غالب وی وحدت شهود است. اما سردرگمی وی میا...
[ 2 ] - چیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس
مرگ یکی از ناگشودهترین رازهایی است که انسان با آن روبهروست؛ بنابراین همواره جزء دغدغههای دانشمندان بزرگ و آموزههای اصلی ادیان الهی بوده است. آگوستین از بزرگانی است که دربارۀ مرگ و چیستی آن اندیشیده و سخن گفته است. در تعریف آگوستین از مرگ با یک تعریف معین روبهرو نیستیم. وی فیلسوفی افلاطونی است؛ بنابراین مرگ را جدایی نفس از بدن میداند؛ ولی در جایگاه یک متکلم، مرگ را نتیجۀ گناه و دوری از خدا...
[ 3 ] - نقد تفسیر عرفی از اصالت وجود صدرایی
از بعد از ملاصدرا تا کنون تفاسیر متعددی از اصالت وجود و اعتباریت ماهیت صورت گرفته که میتوان این تفاسیر را به سه دسته تفکیک کرد: الف) تفسیر عرفی، ب) تفسیر فلسفی، ج) تفسیر عرفانی. نگارنده بر این باور است که تفاسیر فلسفی و عرفانی تفاسیری صحیح از اصالت وجودند ولی تفسیر عرفی تفسیری ناصحیح از اصالت وجود است که ناشی از نگاهی غیردقیق به مقولۀ هستی است. در این مقاله با مراجعه به آثار متعدد ملاصدرا تفسی...
[ 4 ] - کارکردهای الهیاتی سکوت در آثار مولانا
سکوت یکی از مهمترین بنمایههای الاهیّات عرفانی، بهنحو اعم، و الاهیّات سلبی،بهنحو اخص، است. سکوت آخرین مرحله کوشش عارف و الهیدان عرفانی در تلاش برای سخنگفتن از خداست. در این مرحله، تمام ترفندها و روشهای زبانی عارف رنگ میبازند. در نوشته پیشرو به کارکردهای الاهیّاتی سکوت در آثار مولانا میپردازیم. در ابتدا به نقش محوری سکوت در آثار وی اشاره میکنیم. سپس به دلایل اخلاقیـ روانی و نیز دلایل ...
[ 5 ] - رمزپردازی در هنر مقدس معماری اسلامی از دیدگاه سنت گرایی با تکیه بر نظریات تیتوس بورکهارت
چکیده نگرش معناگرایانه یکی از مهم ترین رویکردها را به هنر و معماری اسلامی ارائه می دهد و بیان می دارد که هنر و معماری اسلامی بر حقایقی که فراتر از محدوده زمان و مکان است دلالت می کند. هنر و معماری اسلامی از منظر این گروه دارای حقیقتی فراتاریخی است که در تاریخ متجلی و آشکار شده است. اندیشمندان این دیدگاه (بورکهارت، نصر و ..) هنر و معماری اسلامی را دارای هویتی عرفانی، اشراقی می دانستند و با نگرش ...
[ 6 ] - هویت استعاری الهیات از دیدگاه ونسان برومر
ونسان برومر معتقد است سخنگفتن از امر الوهی تنها در قالب بهرهگیری از تماثیل، استعارات و الگوهای ذهنی صورت میپذیرد. هرکدام از این استعارات، زوایایی از امرِ بیصورتِ الوهی را منعکس میکنند و باید در کنار هم و در پرتو یکدیگر تفسیر و تعبیر شوند. هریک از این استعارات، دامنهای از استلزامات معنایی دارند که بهرغم بازتاباندن جلوههایی از حقیقت امر الوهی، پوشانندهی سایر وجوه این حقیقت هستند. کارویژ...
[ 7 ] - نقد و بررسی پلورالیسم دینی نجاتبخش در دیدگاه عرفانیِ ابنعربی و مولوی
نظریهی پلورالیسم دینی رویکرد جدیدی در عرصهی دینپژوهی است و با این عنوان، در زمان ابنعربی و مولوی مطرح نبوده است. باوجودِاین، طرفداران پلورالیسم دینی، بهویژه جان هیک، مدعیاند که عارفان مسلمانی چون ابنعربی و مولوی نظراتی شبیه به آرای آنان ارائه دادهاند و در این خصوص، به برخی از سخنان این دو عارف تمسک میجویند. جان هیک مدعی است که ادیان گوناگون، حتی اگر پاسخها و واکنشهای گوناگون به واقعی...
[ 8 ] - چیستی عشق الاهی و کارکرد آن در قوس صعود و نزول از دیدگاه ابنعربی
عشق از دیدگاه ابنعربی، عارف بزرگ اسلامی، از اسرار الاهی است و همچنانکه قلم تاب نوشتن از عشق را ندارد، حد و تعریف منطقی هم قادر به تحلیل چیستی عشق نیستند. هرکس عشق را تعریف کند در واقع آن را نشناخته است. کسی میتواند عشق را بیابد که جرعهای از این جام نوشیده باشد. نزد ابنعربی مقام عشق بس شریف است، چراکه اصل و اساس هستی و انگیزهی تجلیات جمال مطلق و گوهر هستی انسان، کاملترین آینهدار جمال رب...
[ 9 ] - تأثیر اعتقاد به توحید افعالی بر پذیرش علیت از دیدگاه محمد غزالی و ابنعربی
توحید افعالی به معنای نفی تأثیر از غیر خداست. از سوی دیگر اصل علیت مستلزم پذیرش تأثیر و تأثر میان مخلوقات است که این دو امر ظاهراً با یکدیگر سازگار به نظر نمیرسند. این مقاله بر آن است که با بررسی افکار ابن عربی و غزالی به عنوان دو تن از مدافعان توحیدافعالی، به بررسی تطبیقی موضع آنها در قبال بحث علیت بپردازد. آنها تقریر فلاسفه از علیت را رد میکنند و هر یک سعی دارند جایگزینی برای بحث علیت ارائ...
[ 10 ] - بررسی و مقایسهی نظریهی صدق و توجیه معرفت و جایگاه خدا در آن در نظام معرفتشناختی فیلسوفان صدرایی و دکارتی
فیلسوفان حکمت متعالیه از میان نظریههای صدق، به مطابقت معتقدند. آنان گزارهای را صادق میشمارند که با عالم واقع، اعم از ذهن و عین، و به عبارتی با نفس الامر مطابق باشد. در میان فیلسوفان دکارتی، تنها اسپینوزا از نظریهی مطابقت دفاع میکند و سایر دکارتیان ملاک صدق را وضوح و تمایز میدانند. در باب توجیه معرفت، معرفتشناسان نظریههای توجیه را در دو قالب درونگرایی و برونگرایی تقسیم میکنند. فیلسوفا...
[ 11 ] - بررسی تجرد نفس از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
تجرد یا مادیت نفس یکی از مسائل مهمی است که همواره از دغدغههای فیلسوفان مسلمان بوده است، چراکه اگر وجود نفس به مثابهی جوهری مجرد که بعد از زوال بدن باقی است ثابت نشود، بحث از معادْ بیمعنا خواهد بود. با توجه به اهمیت مسألهی تجرد نفس، این مقاله سعی دارد با روشی توصیفی – تحلیلی، دیدگاهها و براهین فلاسفهی بزرگ اسلامی، مانند ابن سینا و ملاصدرا، را در باب تجرد نفس، بررسی کند. آنچه ابن سینا به...
[ 12 ] - بررسی تطبیقی نظریه ی تشکیک ملاصدرا و نظریه ی تمثیل آکوییناس
تحلیل معناشناختی اوصاف الاهی همواره مورد توجه متکلمان، فلاسفه و عرفا بوده و نظریات مختلفی در این باب بیان شده است. محدودیتهای زبان بشری از یک طرف، و وجود نامتناهی خداوند از طرف دیگر، سبب شده است که دست یافتن به تبیینی معقول از اوصاف الاهی دشوار گردد. ملاصدرا با استفاده از اشتراک معنوی و تشکیک در وجود، میکوشد به گونهای در باب اوصاف الاهی سخن بگوید که هم تعالی خداوند حفظ گردد و هم شناخت و اتصا...
[ 13 ] - روی کردهای مختلف به مسأله ی شر و حل این مسأله به کمک عشق الاهی در جهان بینی مولانا
کی از مهمترین مسایل فلسفی و کلامی مسألهی شرور است. در گذشته این مسأله در مقابل صفت عدالت خدا مطرح میشد و سعی میکردند که به آن پاسخ دهند. اما در سدههای اخیر برخی از متفکران وجود خداوند را به دلیل مشکل شرور انکارکردهاند. از گذشته تاکنون پاسخهای گوناگونی برای آن ارائه شده است، برای مثال نسبی بودن شرور، عدمی بودن شرور و ... اما تمام این پاسخها در اقناع بشر ناتوان بودهاند. مولانا به کمک عشق...
[ 15 ] - مسأله وجه مشترک در عرفان
[ 17 ] - وحدت وجود: تجربه، تعبیر، تمثیل
[ 19 ] - کاوشی در باب مشرب فکری ابن عربی
[ 21 ] - مقامات العارفین
[ 23 ] - تأملی نقادانه درباره وجود رابط و مستقل با تأکید بر آرای استاد جوادی آملی
در باب وجود تقسیمات گوناگونی صورت گرفته است که یکی از آنها تقسیم چند وجهی وجود، یعنی «فینفسه و فیغیره» و تقسیم فینفسه به «لنفسه و لغیره» و تقسیم لنفسه به «بنفسه و بغیره» است که ملاصدرا آن را به صورت دو وجهی یعنی به «رابط و مستقل» تقسیم کرده است. حکمای پس از ملاصدرا خصوصاً حاج ملاهادی سبزواری و علامه طباطبایی تلاش کردهاند که بین دو دیدگاه را جمع کنند. اما این جمع بندی اشکالات عدیدهای را به...
[ 24 ] - مبانی معرفت شناسی عرفان شیعی با تاکید بر جامع الاسرار سید حیدر آملی
چکیده کتاب «جامع الاسرار و منبع الانوار» مهمترین کتاب عرفانی سید حیدر آملی، عارف و مفسر شیعی قرن هشتم هجری است. سید حیدر در این کتاب بنیادی ترین موضوع عرفان اسلامی یعنی «توحید و موحّد» را بر اساس منابع اصیل شیعی یعنی وحی و نقل و عقل مورد تطبیق و اثبات قرار می دهد و کشف ابن عربی (560 ـ 638 ق) در مساله «ولایت» را ناتمام و حاصل تعصب مذهبی قلمداد می کند و با اعتقاد به مراتب سه گانه برای شرع، «شریعت ...
نویسندگان همکار