حسین عشاقی
دانشیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی
[ 1 ] - برهان «واقعیت» بر هستی خداوند تقریر، حل شبهات و نکات
یکی از برهانهای اثبات وجود خداوند، برهانی است که مرحوم علامه طباطبایی به سبک برهانهای صدیقین اقامه کرده است، چون حد وسط این برهان، مطلق «واقعیت» بود، با عنوان برهان «واقعیت» بر وجود خداوند شهرت یافت. برهان قویم علامه در عین استحکام و قوّت، در دورههای اخیر بهدلیل تقریرهای خام برخی ناظران از برهان، با اشکالهایی مواجه شده است که همه مردودند؛ در مقالۀ زیر این برهان را با کمک بیانات علامه طب...
[ 2 ] - دربارة نسبت خلق و حق، از منظر عقل و نقل
دربارة نسبت خلق با حق چه دیدگاههایی وجود دارد؟ و کدام دیدگاه از نظر عقل و نقل پذیرفته است؟ دربارة نسبت خلق با حق سه دیدگاه اصلی وجود دارد: یکی دیدگاه مباینت است که بر اساس آن، خلق با حق هیچ سنخیتی ندارد، بلکه چیستی و هستیاش با چیستی و هستی خداوند کاملاً مغایر و بیگانه است؛ دوم دیدگاه اتحاد است که بر اساس آن، خلق با حق، یا در چیستی و در اصل هستی یگانه است؛ گرچه در مرتبة وجود مغایر و بیگانه...
[ 3 ] - نزاع عارف و فیلسوف بر سر ماهیت خداوند
از مهمترین نزاعهای میان عارف و فیلسوف اختلافی است که بر سر ماهیت «واجبالوجود بالذات» است. عارف و فیلسوف - هر دو - ماهیت واجب را همان وجود او قرار میدهند و واجب را مانند ممکنات دارای دو جنبة وجود و ماهیت متفاوت نمیدانند؛ بلکه میگویند ماهیت واجب عیناً همان وجود اوست؛ اما عارف و فیلسوف بر سر این وجودی که عین ماهیت واجب است، به اختلاف گراییدهاند. عرفا میگویند وجودی که همان ماهیت واجب بالذات ...
[ 4 ] - نقد دیدگاه فلاسفه در مورد انواع حدوث عالم
در فلسفههای رایج برای حدوث عالم، انواعی بیان شده و عالم را بهاجمال به انواعی از حدوث، حادث دانستهاند؛ مانند «حدوث ذاتی»، «حدوث زمانی»، «حدوث تجددی» و «حدوث دهری». در مقالة پیش رو به نقد دیدگاههای فلاسفه در مورد انواع حدوث عالم میپردازیم و روشن میکنیم هیچیک از این حدوثها در نظام کثرت وجود و انقسام موجود به حادث و قدیم پذیرفتنی نیست؛ بلکه باید حدوث عالم را بر اساس نظام کثرت ظهورات، طر...
نویسندگان همکار