احمد باقری
دانشکده الهیات دانشگاه تهران
[ 1 ] - پدیدارشناسی بیمار در فقه اسلامی و معناشناسی سکوت قانون در حجر بیمار
در این جستار از یکسو اصطلاح بیمار با رویکرد بیماریهای مستحدثه و نوظهوری که سرانجام اغلب آنها مرگ است، مورد نقد و بررسی واژهشناسانه قرار گرفته و با ملاحظ? سه شاخص بازدارندگی از فعالیت روزمره، خطرناک و کشندهبودن و نیز منجر به مرگشدن بازتعریف شده است. ازدیگرسو تصور ملازم? سکوت قانونگذار با ابهام و اجمال مورد نقد قرارگرفته و ثابت شده است که سکوت در تقابل نفی و اثبات، در حقیقت به معنای تصریح ب...
[ 2 ] - ایقاع فضولی
دارا بودن حقّ تصرف برای کسانی که به اعمال حقوقی مبادرت میورزند، خصیصهای است که فقدان آن سبب اطلاق عنوان فضولی بر یک عمل حقوقی میشود. بررسی آثار مکتوب فقیهان، حاکی از آن است که بحث از صحت یا بطلان اعمال فضولی، از بیع فضولی آغاز شده و برخی از ایشان را به بطلان بیع و سایر عقود فضولی باورمند کرده است. حال آنکه اکثر فقیهان، ضمن پذیرش قابلیت تنفیذ بیع فضولی، حکم صحت را به سایر عقود فضولی تعمیم داد...
[ 3 ] - تعارض در قرارداد و کارآیی قواعد اصولی در تفسیر آن
تنظیم قرارداد، گاه به صورتی است که شناخت قصد مشترک طرفین به سختی امکان پذیر است و همین امر اختلافاتی را میان متعاقدین پدید می آورد. تعارض در قرارداد از اشکالاتی است که باعث این پیچیدگی (اجمال) گردیده و تفسیر و تبیین قرارداد را اجتناب ناپذیر می نماید. تعارض در قرارداد بیشتر زمانی رخ می دهد که بین بند ها و عبارات قرارداد، تنافی و ناسازگاری باشد به گونهای که قرارداد قابل اجرا نباشد. تعارض در حالت...
[ 4 ] - مبانی فقهی و حقوقی مشروعیت ضمان دولت در پرداخت خسارت ناشی از کاهش ارزش پول
گاه دولت با اتخاذ بعضی از رویه های اقتصادی یا سیاسی موجب کاهش ارزش پول و در نتیجه تورم شده و به دلیل کاهش ارزش دارایی های مالی و قدرت خرید، به گروه های مختلف جامعه خساراتی وارد می گردد. ضمان مسبّبین و مباشرین کاهش ارزش پول وتورم، جزو موضوعاتی است که مورد تردید و اختلاف فقیهان و حقوقدانان قرار گرفته است. در این جستار اثبات شده است که دولت در صورت تحقق شرایط ضمان، مسؤول پرداخت خسارت ناشی از اعمال...
[ 5 ] - قصاص کلامی
دشنام و ناسزاگویی از گناهان کبیره بوده و از نظر عقلی و اخلاقی نیز قبیح به شمار می آید. با وجود این، برخی از فقها در مواردی حکم به جواز ناسزاگویی کرده و ادلهای را از کتاب و سنت برای این سخن خود ذکر نمودهاند. از جملهی این موارد ناسزاگویی در مقام تلافی است که از آن به عنوان قصاص کلامی،یا دشنام تلافیجویانه یاد شده است. در این جستار دلالت آیاتی که برای اثبات جواز تقاص کلامی مورد استناد قرار گرفت...
[ 6 ] - امکانسنجی جریان اقاله در ایقاعات
در باور بیشتر فقیهان، اقاله، همانند خیارات، از اسباب فسخ و گسست عقد بهشمار میآید؛ با این تفاوت که اعمال فسخ توسط خیارات تنها با ارادۀ یک طرف انجام میپذیرد، اما شرط تحقق اقاله تراضی طرفین عقد بر انحلال آن است. توجه به مکتوبات فقهی و ادلۀ مجوز اقاله، گویای آن است که فقیهان بهطور کلی عقود را از این طریق قابلفسخ میدانند و تنها برخی عقود خاص، مانند نکاح را از اقاله ممنوع دانستهاند. ورود بحث ف...
[ 7 ] - واکاوی کیفیت استدلال فقیهان به قواعد عقلی در فرایند استنباط
اختلاف گسترده در مسئلۀ کاربرد قواعد عقلی در فقه، بیانگر ضرورت ضابطهمندی این امر است. قواعد عقلی حاصل تعقلاند. احکام فقهی نیز اعتبارهای شارع مقدس هستند. قاعدۀ «استحالۀ اجتماع نقیضین» ریشۀ بسیاری از قواعد عقلی دیگر است، همچون «استحالۀ دور»، «استحالۀ تسلسل»، «استحالۀ توارد علل بر معلول واحد». فقیهان دربارۀ کاربرد این قواعد در مباحث مختلف فقهی همرأی نیستند. این نوشتار با بررسی و تحلیل موارد کار...
[ 8 ] - اصل «صرفهجویی کیفری» مبنای تفسیر احکام و قوانین جزایی اسلام
اصل صرفهجویی کیفری یکی از بنیادیترین اصول در حوزهی حقوق کیفری است که پیچیدگی و سختیهایی را که در برابر حقوق جزا به عنوان یکی از محدودیتهای حقوق و آزادی شهروندان وجود دارد با اندکی ملایمت و سازگاری از بین میبرد. این اصل در واقع، به دنبال تحدید و مرزبندی قلمرو مجاز مداخلهی حقوق کیفری در حوزه حقوق و آزادیهای شهروندان میباشد. التزام به اصل صرفهجویی کیفری نه تنها موجبات استفادهی بهینه از ...
[ 9 ] - بررسی تعهدات امین در فقه امامیه و حقوق موضوعه
با توجه به اینکه طبق قاعدۀ فقهی «عدم ضمان امین» در صورت عدم تعدی و تفریط، امین ضامن شیء تلفشده نخواهد بود و همچنین این قاعدۀ کلی و فراگیر در عقودی همچون ودیعه، عاریه، اجاره، وکالت و رهن و ... جاری است، فقیهان بر این باورند که در عقودی چون عاریه میتوان شرط ضمان کرد، بنابراین در تمامی عقود اذنی و قراردادهایی که بهنحوی از انحا متصرف، مال دیگری را در اختیار دارد، سخن از امین و امانت مطرح خواهد ب...
[ 10 ] - ارث و وصیت ؛حق یاحکم؟
نگاه غالب درنطام حقوقی ایران درباره ی ارث ووصیت این است که آن ها راازاحکام مفروض نموده ودرنتیحه هرگونه اثر گذاری اراده رادرموضوعاتشان مردودپنداشته اند؛درحالی که دراین پژوهش به تحقیق ثابت شده است که این دونهاد ازجنس حقوق وهمانند دیگرموضوعات حقوق مدنی دارای احکامی هستند که جهت اتیان وپاس داشت مطلوبات آن ها تقنین گردیده است. براساس پژوهش و کاوش در لایه های عمیق فقهی و حقوقی دراین پژوهش این فرضیه...
[ 11 ] - زمان، مکان و هزینه وفای به عهد
عقد و ایقاع اعمّ از این که لازم یا جایز باشد، تعهّداتی را موجب می شود که متعهّد ناگزیر از ایفای آن است. ایفای تعهّد زمانی ذمّه متعهّد را بریّ می سازد که طبق مفادّ عقد، از حیث اوصاف و شرایط مقرّر واقع شود؛ به این معنا که الزاماً باید در زمان و مکان مورد توافق در متن عقد صورت پذیرد و در فرضی که انجام تعهّد، متضمّن هزینه باشد بر عهده طرفی خواهد بود که در ضمن عقد به آن تصریح شده است. اما گاه به جهاتی ممکن ا...
[ 12 ] - مبانی احکام تکلیفی و وضعی اسراف آب و ضمان ناشی از آن
اسراف یکی از رذائل اخلاقی در دین اسلام بوده و عقل و عرف بر حرمت و قبح آن صحه گذاردهاند. در این میان آب به عنوان عنصری حیاتی یکی از موادی است که در دسترس بشر قرار دارد. اسراف زیاده روی و تجاوز از اندازه و حدود است و اتلاف نیز به معنای نابود کردن میباشد. شناخت مفهوم اسراف و همچنین اتلاف در فهم حرمت تکلیفی و وضعی که در بردارنده ضمان است، کمک شایانی خواهد نمود. آیات قرآن با مفهوم شامل حرمت اسراف ...
[ 13 ] - مبانی فقهی قاعده تخفیف و مسامحه در مجازاتهای حدی و تعزیری
فقه جزایی اسلام، هدفمحور و هدف آن، اصلاح فرد و جامعه است. همراستایی مبانی فقهی با این هدف، از یک سو موجب شدت ماهوی مجازاتهای اسلامی و از سوی دیگر کمتر جلوه یافتن جنبه تخفیفی و مسامحی در حدود حقاللهی شده است؛ هرچند در مقام عمل و برای نیل به همان هدف، این جنبه به دقت مطمح نظر قرار میگیرد. سؤال تحقیق عبارت است از اینکه مبانی فقهی تخفیف و مسامحه در حدود حقاللهی چیست. در این پژوهش با روش...
[ 14 ] - تحولات و رویکرد قضایی سن مسئولیت کیفری در کشورهای مختلف جهان
کیفری» و همچنین «سن بزرگسالی» است. مطالعات انجامشده در این مقاله بیانگر آن است که استدلالهای مشخص و قاطعی در مورد اینکه چرا 18 سالگی سن بزرگسالی (سن مسئولیت کامل کیفری) قلمداد میشود، وجود ندارد. اما اجماع کارشناسان حقوقی بر این نکته تأکید دارد که باید سعی شود در عرصههای حقوقی کشورهای مختلف، سن مسئولیت کیفری کامل را تا حد امکان بالا برند، چون وضعیت موردنظر آنها با واقعیتهای حقوقی موجود جها...
[ 15 ] - بررسی جامع دو رویکرد فقهی متضاد در تعیین مقدار تعزیر
از مباحث اساسی و بحثبرانگیز تعزیر، مسئله مقدار تعزیر است. مسئلهای که با دو رویکرد کاملاًمتضاد روبروست. در رویکرد اول، بعضی از فقها با تقید صرف به الفاظ برخیروایات یا با پیروی از فقهای پیشین خود، نظریات مختلف و بعضاًجمعناپذیری درباره مقدار تعزیر بیان کردهاند که حصول نظریهایواحد را ناممکن جلوه میدهد. در رویکرد دوم، فقهای دیگری باتوجهبه روایاتیدیگر و نیز فحوای روایات تعزیر، بدون تعیین مقدا...
[ 16 ] - عدالت ترمیمی، بایستگی و ضرورت حاکمیت آن در حوزه خانواده با تکیه بر مبانی فقهی
عدالت ترمیمی بعنوان نظریه جدید حقوق کیفری در پی جبران خسارات وارده بر بزدهدیده، ترمیم رابطه بین بزهکار و بزهدیده، اصلاح و بازپذیری بزهکار و تأمین مصالح جامعه محلی متأثر از جرم است. ماهیت فرایند مذکور از یکسو و اقتضای ذاتی محیط خانواده از دیگر سو، ضرورت حاکمیت عدالت ترمیمی بر روابط خانوادگی به جای عدالت انتقامی و سزادهی را امری غیرقابل انکار مینماید. اسلام نیز احکام خود را بر پایهی تر...
[ 17 ] - ماهیّت عفو مشروط حقّ قصاص
[ 18 ] - دلالت آیات ناهیه از افساد بر حکم حرمت آلودن آب
ریختن فاضلابها در آب همان آلودگی است و با واژه افساد بکار رفته در آموزههای دینی مترادف است. افساد در قرآن به معنای معصیت و گناه، مبارزه با قوانین الهی و انبیاء، نابودی کشتزارها و نسل، کفر و ظلم، تکذیب رسل الهی، جنگ و دزدی استعمال شده است. نیز شرارت، کشتار بندگان، هرج و مرج، ابطال، قتل و دزدی از دیگر معانی افساد است. این واژه در لغت متضاد با اصلاح، ابطال، بی فائده نمودن و تباهی است. تحقیقات صو...
[ 19 ] - واکاوی مستندات دیۀ جنایت بر مجموع پلکها و کمتر از آن (نقد و کاوشی فقهی در مبانی مادۀ 590 و 591 قانون مجازات اسلامی)
مطابق مادۀ590 و 591 قانون مجازات اسلامی دیۀ قطع پلک بهصورت مجموع، دیۀ کامل و در شکافتن و قطع در کمتر از مجموع، یکسوم دیه برای دو پلک بالایی و نصف دیۀ کامل برای دو پلک پایینی ثابت شده، این در حالی بوده که میان فقهای امامیه اختلاف است؛ اکثر قریب به اتفاق فقها قائل به ثبوت دیۀ کامل در مجموع هستند، ولی در قطع کمتر از مجموع، برخی قائل به ثبوت یکچهارم دیه در هر یک از پلکها شدهاند، برخی نیز به ثب...
[ 20 ] - مجازات ارتداد، مقابله با توطئهگران علیه انسجام جامعهٔ اسلامی یا تحدید آزادی بیان
«ارتداد» و مجازاتهای در نظر گرفته شده برای آن در فقه اسلامی یکی از موضوعات چالشبرانگیز در حوزه حقوق بشر است. نوشتار پیشرو به روش توصیفی۔تحلیلی و به کمک منابع کتابخانهای به بررسی پندار تعارض این احکام با مفاد اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر که به صراحت بر آزادی اندیشه و بیان تأکید دارد، پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که قرآن کریم، روایات و سیره اهل بیت(علیهم السلام) و سخنان فقهای شیعه، ...
[ 21 ] - نوادعاهایی در باب حدود پوشش زن مسلمان و نقد آنها با توجه به آیات قرآن
مسأله پوشش و حدود آن از مهمترین مسائل حقوقی اجتماعی است که در برهه کنونی فقیهان را با چالش جدی روبهرو کرده است. پذیرش وجوب پوشش، خود این سؤال را پدید میآورد که حداقل حدودی که یک زن مسلمان واجب است رعایت کند، چقدر است؟ این سؤال به ویژه با توجه به تنوع پوششی که امروزه در جوامع اسلامی رایج شده است، پاسخی تازه میطلبد. بر اساس برخی تفاسیر جدید از واژههای بکار رفته در آیات و روایات، سعی شده است ...
نویسندگان همکار