سید جواد ورعی
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
[ 1 ] - آیا در حکومت اسلامی هر جرمی گناه است؟
آیا تخلف از قوانین و مقررات دولت اسلامی که در اصطلاح «جرم» نامیده میشود، «گناه» و مرتکب آن «فاسق» است و در قیامت مجازات دارد، یا صرفاً «تخلفی اجتماعی و مدنی» محسوب میشود که مجازات قانونی دارد؟ مبانی مختلف دربارۀ ماهیتِ حکم حکومتی و قوانین دولت اسلامی، پاسخهای متفاوتی به این پرسش میدهند. در این مقاله به سه مبنا و پیامد هر کدام اشاره و سپس به آیات و روایات استناد میشود. مفاد آیات و روایات آن ...
[ 2 ] - اختیارات حکومت در مجازات گنهکاران
قلمرو اختیارات حکومت در اینکه حق دارد برای هر فعل یا ترکفعلی که در شریعت گناه شمرده شده است، مجازات تعیین و گنهکار را مجازات کند یا خیر، موضوع این مقاله است. ابتدا به بیان رابطۀ «جرم» و «گناه» پرداخته شده و سپس دلایل دیدگاههای ششگانهای که در متون فقهی وجود دارد، بررسی شده و نتیجه گرفته شده که تنها برخی از گناهان دارای مجازات دنیوی هستند، نه همۀ گناهان؛ از اینرو، تنها برخی از گناهان جرم شمرد...
[ 4 ] - ولایت و رهبری شورایی
هدف پژوهش حاضر بررسی و امکانسنجی مدیریت و "ولایت شورایی" است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و امکانسنجی و بررسی پیشینه، موضوعشناسی و حکمشناسی ولایت و مدیریت شورایی نشان میدهد که با توجه به اینکه فقیهان بهخاطر احیای اسلام و ارزشهای دینی و اخلاقی وارد عرصهی ولایت عمومی و رهبری و مدیریت سیاسی جامعه شدهاند، و چهبسا در آینده ضرورت تشکیل شورای رهبری، بهدلیل فقدان فرد واجد شرایط رهبری، اجتن...
[ 5 ] - اجتهاد و افتای شورایی
اجتهاد و افتا در تاریخ فقه شیعه همواره بهصورت فردی انجام میگرفته است. در این مقاله، «حجیت و اعتبار اجتهاد و افتای گروهی» و «جواز تقلید از شورای فقهی» موردبحث قرار گرفته است. ازنظرِ موضوعی، اجتهاد و افتا بهعنوان عملیاتی تخصصی موردنظر است که بهصورت گروهی انجام میگیرد. بررسی ادلۀ حجیت فتوا و لزوم تقلید از مجتهد بهویژه سیرۀ عُقلا بهعنوان مهمترین دلیل، نشان میدهد که ملاک حجیت، هم در اجتهاد و ...
نویسندگان همکار