حسین دهقانزاده
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
[ 1 ] - اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای مبتنی بر چندرسانهای در یادگیری موضوعات پیچیده
این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای به صورت چندرسانهای در یادگیری موضوعات پیچیده اجرا شد. برای این منظور، از روش تحقیق شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه تحقیق، شامل تمامی دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه شهرکرج بود که از بین آنها 60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در سه گروه (یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش)...
[ 2 ] - بازیهای رایانهای آموزشی و عوامل مرتبط با بهکارگیری آنها
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تجربه بازی، خودکارآمدی دیجیتالی و چالشهای معلمان مدارس ابتدایی با بهکارگیری یادگیری مبتنی بر بازیهای رایانهای بوده است. برای رسیدن به این هدف از روش پژوهش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدایی شهرستان تبریز بود که 122 نفر از بین این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات و دادهها ا...
[ 3 ] - ارزیابی نرمافزارهای آموزشی علوم تجربی سوم ابتدائی بر اساس عناصر انگیزش درونی
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی نرمافزارهای آموزشی علوم تجربی پایه سوم ابتدائی بر اساس عوامل انگیزش درونی انجام شد. برای رسیدن به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوا استفاده شد. همچنین برای به دست آوردن اطلاعات و دادههای پژوهش از پرسشنامه انگیزش درونی مالون شامل مؤلفههای چالش، کنجکاوی، کنترل و فانتزی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نرمافزارهای آموزشی درس علوم تجربی پایه سوم ابتدائی ...
[ 4 ] - مقایسهی اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث، گانیه و روش مرسوم در یادگیری دانش آموزان
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی میزان اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و گانیه با همدیگر و با روش مرسوم در یادگیری درس حرفه وفن سوم راهنمائی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبهآزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان سوم راهنمائی پسر شهرستان قدس و نمونه آن 59 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در سه گروه گواه...
[ 5 ] - میزان اثر بخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری در درس ریاضی اول ابتدایی
هدف این پژوش بررسی میزان اثربخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری درس ریاضی اول ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان اول ابتدایی پسر شهرستان ورزقان و نمونه آن 30 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایشی قرارگرفتند. برای هر دو...
[ 6 ] - اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای مبتنی بر چندرسانهای در یادگیری موضوعات پیچیده
این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای به صورت چندرسانهای در یادگیری موضوعات پیچیده اجرا شد. برای این منظور، از روش تحقیق شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه تحقیق، شامل تمامی دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه شهرکرج بود که از بین آنها 60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در سه گروه (یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش)...
[ 7 ] - چهارچوب تشخیص مکانیکهای مناسب بازیهای رایانهای برای آموزش موضوعات شناختی
هدف مقاله حاضر، تدوین چهارچوب طراحی بازیهای رایانهای برای یادگیری انواع موضوعات شناختی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری موضوعات روشِ کاری است. برای رسیدن به این هدف، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی، برای به دست آوردن چهارچوب از تحلیل استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی با روش پیمایشی پرسشنامهای از نظر متخصصان بهره برده شده و همچنین برای ارزیابی اعتبار بیرونی در یا...
[ 8 ] - Designing the Curriculum of General Medicine with Military Approach
Background: Military medicine is one of the important orders of military systems that takes responsibility for providing health services to the military forces. Military physicians need knowledge and skills required for their role. In today's world, different countries have designed and developed certain activities and curricula for military medical education at general and pro...
[ 9 ] - تحلیل و تبیین جایگاه مدل طراحی آموزش واقعگرا در میان رویکردهای عمده به طراحی آموزشی و چگونگی کاربرد آن در عمل
پژوهش حاضر به تبیین جایگاه مدل طراحی آموزش واقعگرا در میان رویکردهای عمده به طراحی آموزشی و چگونگی کاربرد آن در عمل پرداخته است. روش پژوهش در این مطالعه، روش تحلیل محتوای کیفی بهشیوه استقرایی بوده که با مطالعه منابع تخصصی مرتبط در حوزه آموزش واقعگرا، اطلاعات لازم جهت پاسخگویی به سوالات پژوهش فراهم گردید. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که مدل طراحی آموزش واقعگرا به دلیل تاثیرپذیری از دی...
نویسندگان همکار