ماه نظری
گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
[ 1 ] - بیان وحدت با شگردهای تمثیلی در مثنوی معنوی
ادبیات عرفانی دارای جایگاه خاصی است، بخصوص مثنوی معنوی شباهت به معجزهای والا در هنر و ادبیات دارد. مولانا با بیانی زیبا وبه کارگیری تمثیل با شگردهای گوناگون درقالب تشبیه، استعاره، تلمیح، کهن الگوها و ... به تبین مفاهیمعرفانی وحدت وجود در مباحثی چون فنای ذات، صفات وفنای فی الله، با اهداف گوناگونی به نوعی به استدلال مفاهیم وحدت پرداخته است، تا ذهن را ازحکمی در مورد چیزی، به حکمی در مورد چ...
[ 2 ] - تعلیم و تربیت در ادبیات کهن ایران و یونان
در علوم انسانی سعادت فردی متمایز از جامعه فرض نمیشود و مهار خویِ سرکش، با تفسیرِ مفهوم انسانیّت و کرامت و عدالت اجتماعی، با گذر از فردیّت و استقرار در جوامع بشری، قابل توجیه است. یکی از اهداف مهمّ ادبیات، کمک به انسان و کمالگرایی است. تا در این راستا، خود را بهتر بشناسد و از طریق خودشناسی به خدا شناسی برسد. به همین دلیل مبارزه با پستیها، پرورش روحِ عفت، غرور، شهامت، خلاقیّت، شادباشی و نشاط بخشی و ...
[ 3 ] - نقش تمثیل در داستانهای مثنوی معنوی
تمثیل بخش اعظم منظومههای عرفانی ادبیات کهن را دربرمیگیرد که اکثر مآخذ آنها دین و اسطوره است. تمثیل، در داستانهای مثنوی معنوی و حتی در غزلیّات مولانا، جایگاه والایی دارد. تمثیلی که در ادبیات مدّ نظر است، بیشتر حکایاتی در جهت توضیح و تفسیر اعتقادات اخلاقی و عرفانی است که نمونهای از ادبیّات تعلیمی تخیّلی محسوب میشوند تا جاذبه بیشتری داشته باشند. در حقیقت، زبان و بیان مولانا بیشتر به شیوه تمثیل رم...
[ 4 ] - ردیف در سبک عراقی
ردیف حاصل تکرار است و از دیر باز تاکنون برای اهداف گوناگونی مورد توجه قرار گرفتهاست. هر چه شعر فارسی مسیر تکامل را طی میکند، از ردیفهای ساده در میگذرد و از قصیده سرایی سبک خراسانی، گرایشی به غزلسرایی که سرشار از عواطف و احساسات و نیازهای انسانی است، نشان میدهد و هر چه دامنة غزل گسترش بیشتری مییابد، بسامد ردیف چشمگیرتر میشود و شاعران سبک عراقی برای نمایش قدرت طبع و قریحة ذاتی خویش، ردیف...
[ 5 ] - شیوه تأثیرپذیری سنایی غزنوی از قرآن، احادیث و اقوال
تجلی قرآن و حدیث در سرودههای پارسیگویانِ سدههای سوم و چهارم چندان گسترده نبود و دوران اولیه خود را میگذراند. مضامین ادبی در آن عصر، بیشتر بر محور مدح و ستایش، عشق، تغزلسرایی میچرخید تا این که بلوغ و تحول شعر فارسی با سنایی آغاز شد و بازتاب انوار آیات قرآنی، احادیث، معارف دینی، تفکرات عرفانی و معانی دلپذیر را با قداستی ژرف جایگزین ستایشهای مبالغهآمیز گردانید. حکیم سنایی </em...
[ 6 ] - تعالی جویی (سوبلایم)در اشعار سهراب
سهراب با توجه به پیشرفت های تکنولوژی در چند دهه اخیر و از خود بیگانگی انسان،دیدی عمیق نسبت به مسائل جهانی دارد .اشعارش بیانگر معضلات وتناقضات عجیب وغریب در جهان پیشرفته ی معاصر است . با ایجاد تقارن ، زمین و فرازمین،گذشته و حالرا چنان به تصویر کشیده است که در ذهن جستجوگر وتعالی طلبش، اهمیت با گذشته است .آن چنان، بیدار و همهجانبه، تعالیجوست که نیازی به اغراق ندارد زیرا از صافی تعقل جزیینگری ...
[ 7 ] - الآنیما معشوق "حافظ" المثالی
None
[ 8 ] - توحید صفاتی از منظر قرآن کریم،امام رضا(ع) وحکیم سنایی غزنوی
توحید، یگانه دانستن خداستو از مهمترین محورهای تعالیم پیامبران الهی از منظر قرآن کریم به شمار میرود و یکتا پرستی از اهداف بعثت پیامبران میباشد. صفات او عین ذات اوست. هیچ صفت کمالی بیرون ذات او وجود ندارد و هرچه هست در ذات او جمع است وقابل قیاس با صفات مخلوقات او نیست. نظریه عینیت صفات با ذات، در دو مکتب کلامی اشاعره و معتزله، بر اساس قدیم بودن ذات و صفات خداوند استوار است. امام رضا(ع) خداوند...
[ 9 ] - شیوه تأثیرپذیری سنایی غزنوی از قرآن، احادیث و اقوال
تجلی قرآن و حدیث در سرودههای پارسیگویانِ سدههای سوم و چهارم چندان گسترده نبود و دوران اولیه خود را میگذراند. مضامین ادبی در آن عصر، بیشتر بر محور مدح و ستایش، عشق، تغزلسرایی میچرخید تا این که بلوغ و تحول شعر فارسی با سنایی آغاز شد و بازتاب انوار آیات قرآنی، احادیث، معارف دینی، تفکرات عرفانی و معانی دلپذیر را با قداستی ژرف جایگزین ستایشهای مبالغهآمیز گردانید. حکیم سنایی </em...
[ 10 ] - تجلی خدای بیکرانه (زروان) در شاهنامه و شخصیت زال
از دیرباز تاکنون یکی از دغدغههای انسان، چگونگی برخورد با طبیعت، توجیه و فرجامکار جهان بودهاست. به همین منظور، در زندگی خویش از طریق باورهای هستیشناسانه، به تبیینکائنات و چگونگیآفرینش پرداختهاست. یکی از این باورهای اسطورهای، «آیین زروان» است. باید گفت که آیین زروانی در تاریخ مزدیسنا به منزلۀ امر گذرنده و غیرثابتی نبوده، بلکه یکی از مبانی اوّلیۀ آیین زرتشتی محسوب میشد. بعضی «زروان» را مکا...
[ 11 ] - عصیان و سنت شکنی بودلر و نیما یوشیج
نیما همچون بودلر با دیدی نو و بافتی تازه، به شعر معاصر رنگی بدیع بخشید. ساختمان شعر او دارای وحدت است. از هنجارهای رمانتیسم، آگاهانه فاصله میگیرند و با تصاویری واقعگرایانه، نمادین و سوررئالیسمی، پرده از زشتیها برمیدارند و دگرگونیهای اجتماعی، صنعتی، و گمشدگی انسان آنان را آزرده خاطرکرده است. محوریترین ویژگی این گونه اشعار بر اساس هنجارگریزی، ابهام و در نهایت شکستن قواعد و...
[ 12 ] - رمان تمثیلی «کوری»
«کوری» رمان تمثیلی اثر ژوژه ساراماگو پرتغالی، نخستین باردر سال 1995(م) منتشر شد. دراین رمان، «مشبهبه» از اهریمنِ کوری کهحیوانیت درون را حاکم ساخته، سخن گفتهاست. با چشمانی به ظاهر سالم بدون بصیرت با هالهای سفیدرنگ وهستی به تاراج رفته، که هرلحظه انسان را در مردابی متعفن فرود میبرد انتقاد میکند. این داستان سرشار از تمثیلی رؤیاگونه با طنزی تلخ وگزنده است که زندگی یکنواخت وبی افق را برجسته نم...
[ 13 ] - بررسی اشعار سلمان هراتی در پردازش معنا و تصویر
شعر سلمان در حوزۀ شعر ارزشی و انقلابی قابل بررسی است. او گونه ای خاص از شعر مذهبی را با بن مایه های اجتماعی و انسانی ارائه دادهاست. درونمایه های اشعارش بیشتر مفاهیم دوران انقلاب، جنگ، حماسه، شهادت ،مقاومت، انفاق، مفاهیم دینی چون انتظار، عاشورا، ولادت و وفات معصومین و... را دربرمی گیرد. باوجود تأکید هراتی بر حضور معنا و اندیشه، تا حدی توجه وی به تصویرسازی، جاندارپنداری، واج آرایی نیز حائز ...
[ 14 ] - تحلیل جامعه شناسانۀ رُمان دل کور اثر اسماعیل فصیح
جامعه شناسی ادبیات، بررسی متون ادبی، از نگاه جامعه شناختی است که رابطۀ بین ادبیات و عناصر اجتماعی را نشان میدهد. در واقع این نوع تحلیل به بررسی تأثیر متقابل ادبیات و جامعه بر همدیگر میپردازد. خوانشِ متفاوت اثر ادبی، فرآیندی است دو سویه بین نویسنده و خواننده. اهمیت آن از آنجایی است که سنّت های ادبی در پی مطلقگرایی معنا هستند، نگاهی تک بعدی که انسان مُدرن، آن را برنمیتابد و به نوعی خواننده را...
نویسندگان همکار