شهین اوجاق علیزاده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
[ 1 ] - بررسی زبان عامیانه و جایگاه تمثیل در آثار داستان نویسان زن معاصر با تکیه بر مجموعه داستان حنای سوخته
نثر فارسی در سیر تاریخی خویش از عوامل بسیاری تأثیر پذیرفت که از جملهی آنها عناصر زبان عامیانه است، البته تأثیر این عناصر در همهی ادوار ادب فارسی به یک اندازه نیست. زبان عامیانه به گونهای زبان زیر معیار دربردارندهی عناصر گوناگونی است که به مقدار قابل توجهی در آثار داستان نویسان نمود یافته است. شهلا پروین روح از جمله نویسندگان نوگرای معاصر است که به مقدار قابل توجهی، از عناصر زبان عامیانه در...
[ 2 ] - بازخوانی اساطیری – علمی نظریة ذره در اشعار عرفانی عطار
نظریة ذره حاصل تحقیقات فیلسوفان یونان باستان است و محققانی چون لوکیپوس و دموکریتوس آن را پرورده اند.این نوشتار به تحلیل یکی از اندیشه های محوری عطّار؛ یعنی تاّمل در ذرّات و اسرار آن و مقایسة ذّره با نظریّات فیلسوفان یونان باستان و دانشمندان پرداخته و سپس آن را با ایدة فلسفی عرفانی عالم کبیر در عالم صغیر تحلیل نموده است. این مقاله در نظر دارد تا ضمن بازخوانی ذره در شعر عطار، از منظر ارتباط آن با آموز...
[ 4 ] - خوانش حماسۀ نو در عاشقانههای مهدی اخوانثالث
چکیده اخوانثالث شاعری است که به حق لقب حماسهسرای نوپرداز در کنار شاعرانی چون شاملو و سیاوش کسرایی را به خود اختصاص داده است. زبان حماسی او خاصّ خودش میباشد که تلفیقی از حماسه کهنه و نو است و نشان از تسلّط او بر متون نظم و نثر قدیم و جدید دارد. در این مقاله آثار او در شش بخش «واژگان و ترکیبها، ساختار، صحنه و فضاسازی، زینتها، روحیهسازی و لحن و اسطوره» و شانزده قسمت «بهگزینی واژگان و اصط...
[ 5 ] - ارزشیابی و تطبیقِ داستان رستم و شغاد با برجستهترین مدلهای ساختاریِ فیلمنامۀ سه پردهای
چکیده بیگمان شاهنامه در آثار ممتازِ ادبیات فارسی، از غنیترین دستمایهها برای فیلمنامة اقتباسیست. هر فیلمنامة خوب نیاز به ساختاری استوار دارد که با شناختِ الگوهای برتر حاصل میشود. از استادان نامآورِ فیلمنامة سه پردهای، سید فیلد نمایندۀ الگوی ساختاریِ داستانمحور و کریستوفر وگلر، نمایندة الگوی ساختاریِ سفر قهرمان یا شخصیّتمحور است. شاهپور شهبازی نیز بهعنوان تنها ایرانی، الگویی منسجم و نوین ...
[ 6 ] - تخیّل شیر در رزم فردوسی و بزم نظامی (داستان بهرامگور در شاهنامه و هفتپیکر)
داستان «برداشتن تاج از میان دو شیر» یکی از روایتهای نمادین است که در اثر جاوید حکیم فردوسی و حکیم نظامی با شباهتهای فراوان و تفاوتی اندک نقش بسته است. در این مقاله با بهرهگیری از نظریۀ «ژیلبر دوران» به بررسی کارکرد تخیّل شیر در دو منظومۀ شاهنامۀ فردوسی و هفتپیکر نظامی پرداخته شده است. نگاه ژیلبر دوران به اسطوره نگاهی ویژه است و کارکردی متفاوت دارد. از نظر او اسطورهها مهمّترین تجّلی تخیّل است ...
[ 7 ] - صفیر سیمرغ در کارگاه عنکبوت
در این مقاله سخن از شیخ اشراق، شهابالدین سهروردی است که به صفیر سفیر عالم معرفت، شهید طریق غربت، سیمرغ قاف الفت، شهاب ثاقب افق آسمان حکمت، شهره است. این پژوهش به مقام «صفیر سیمرغ» میپردازد. بررسی و تحلیل اندیشهای سترگ در اثری بزرگ، که به ظاهر رسالهای مجمل در عرفان و بیان مدارج سلوک و اسرار معرفت است. این رساله در جایگاه کتابی مبسوط است که گویا به ضرورت تعلیم به صورت کوتاه و موجز درآمده است.
[ 8 ] - تقابل عقل و عشق از دیدگاه عطار
سخن از تقابل میان عاطفة ازلی بیزوال شورآفرین «عشق» است و بارقة نخستین خلقت یعنی «عقل». دو مقولهای که همواره تعارض آن دو از مهمترین مسایل مورد بحث در طول تاریخ عرفانی ادب فارسی بوده است. موضوعی که پژوهشها و نقدهای بسیاری در پی داشته است. یافتن پیشینة تاریخی این تقابل از میان آثار بزرگان عرفان و تصوف، خود در خور مقالة مفصلی است که در این مجمل نمیگنجد. این مقاله سعی دارد تا دیدگاه عطار را به...
[ 9 ] - تحلیل اسطورهی آفرینش در منطقالطیر عطار با تکیه بر قداست اصل و بن
تحلیل اسطورة آفرینش در منطقالطیر عطار چکیده اسطورة آفرینش یکی از مضامین محوری اساطیر جهان را تشکیل میدهد. این پژوهش بر آن است تا نمادهای بکار رفته در منطقالطیر را به عنوان یک اثر نمادین با اسطورة آفرینش مورد تحلیل قرار دهد. مطابق نتایج پژوهش، عطار در یک فضاسازی آگاهانه از بیت آغازین با توصیف آفرینش الهی به طور مبسوط داستان آفرینش کیهان را مطرح نموده است. وی با کمک انگارههایی ماندالایی (نماد...
[ 10 ] - ارزشیابی سبکی قصص الخاقانی نوشته ولی قلی بیگ شاملو
کتاب قصص الخاقانی، شامل تاریخ مختصر صفویان تا پایان روزگار شاه عبّاس دوم است ، بویژه تاریخ مفصّل این پادشاه تا تفصیل فراوان در زمینه فتح قندهار و پایداری بعد از فتح در برابر سپاه شاه جهان گورکانی؛ همچنین این کتاب، شرح حال برخی از دانشمندان، حکیمان و بسیاری از فرمانها و مکاتبات سیاسی را در بردارد. پژوهش حاضر، با روش توضیحی- تحلیلی به بررسی سبکی نوشته یاد شده میپردازد و میکوشد از رهگذر کاوش، در سه ...
[ 11 ] - منطقالطیر و موضوع سفر در زمان یا سفر در جهانهای موازی در فیزیک نوین
منطقالطیر عطار شاهکاری بینظیر در ادبیات عرفانی است که با طرح اساسیترین موضوعات هستیشناسانه، بشر را به تأمل فرامیخواند.این پژوهش بینارشتهای بر آن است تا با تحلیل سفر در جهانهای موازی در منطقالطیر براساس اصولی که در فیزیک کوانتوم مطرح است، به طرحی عقلانی برای پاسخ به پارادوکسهای موجود در این اثر دست یابد؛ زیرا در مکانیک کوانتوم، به فعلیت رسیدن همۀ احتمالات و پارادوکس...
[ 12 ] - وحدت آفرینش؛ بنمایة حکمت خسروانی در منطقالطیر عطار
حکمت خسروانی فلسفه و عرفان ایران باستان است. در این پژوهش وحدت آفرینش به عنوان یکی از ویژگیهای مهم حکمت خسروانی، در منطقالطیر عطار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. مطابق نتایج، اگرچه شاعر تحت تاثیر قاعدة وحدت آفرینش و انسانوارگی جهان در حکمت خسروانی بوده، اما برخلاف پیشینیان اسیر تمثیل انداموارگی جهان - که یک تمثیل فلسفی و تکراری است – نگردیده، بلکه به تمثیل تازهای در این حوزه دست یافته...
[ 13 ] - خردستایی و خردگریزی در حدیقه الحقیقه
خردگرایی به مثابه مؤلفهای بنیادین و کارمایهای اساسی، همواره جزئی ثابت در شعر و هنر ایرانی بوده است؛ چه تعالی اجتماعی و تکامل تمدن، متوقف بر خردورزی و بهرهمندی از این عنصر در جهانبینی است. اگرچه سنت غالب سبک خراسانی، «طبیعتگرایی» بوده است، با این همه شاعران این سبک فکری، به خردگرایی نیز بیتوجه نبودهاند و مضامین مرتبط با خرد در میان اشعار این دسته بهخوبی هویداست. هدف از این نوشتار بررسی ج...
[ 14 ] - عناصر فرهنگ عامیانه در داستان حنای سوخته و رمان چنار دالبتی
یکی از مضامین مهم ادبیات داستانی معاصر، انعکاس فرهنگ مردم است و از آن جا که انسان و زندگی و اندیشه او جزء لاینفک داستان است، بنابراین پیوستگی فرهنگ مردم با انسان هم به این قالب ادبی راه یافته است. بخشی از این فرهنگ مثل آداب و رسوم اجتماعی، مذهبی، پزشکی و خرافی است و بخشی دیگر شامل زبان محاوره و گویشهای محلی، اشعار و ترانهها، ضربالمثلها و بازیها است. شهلا پروین روح و منصوره شریف زاده نویس...
[ 15 ] - سیر تحول مفهومی واژة "خود" در منطقالطیر بر اساس فرایند فردیت
واژهی "خود"یا "خویشتن" در دو حوزة دستور زبان فارسی و روانشناسی کاربرد فراوانی دارد. خود به همراه خویش و خویشتن در دستور زبان فارسی به عنوان ضمیر مشترک به کار میرود و در روانشناسی یونگ، خود مظهر "تمامیت" است. از آنجا که واژهی مذکور در نتیجهی منطقالطیر عطار نقش فراوان دارد و همچنین قابل تاویل بر مبنای نظریات روانشناختی یونگ است، در این مقاله تلاش بر آن است تا با رویکردی توصیفی – تحلیلی سیر ت...
[ 16 ] - تحلیل نماد ماندالا در منطق الطیر عطار از منظر روانشناسی یونگ
ماندالا از کهنترین نمادهای بشری و بیانگر منشا آفرینش است که بر اساس نظم میان وحدت اضداد (ماده و مینو) شکل گرفته است. از آنجا که ردّ پای نماد ماندالا در ساختار و نتیجهگیری پایانی منطقالطیر مشهود است، این نوشتار بر آن است تا وجوه تشابه نماد مذکور را در منطقالطیر عطار با روانشناسی یونگ مورد بررسی قرار دهد. مطابق نتایج، سالکان در منطقالطیر در جستجوی نظم فراموش شده پیشین، یعنی وحدت مینو و ماده ...
نویسندگان همکار