عبدالحسین فرزاد
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
[ 1 ] - مقایسۀ شخصیّتهای تمثیلی در مثنوی جلال و جمال نزلآبادی و لیلی و مجنون نظامی
مثنوی جلال و جمال سرودۀ محمّد نزلآبادی از جمله سرودههای عاشقانه تمثیلی میباشد که برخلاف مثنوی مشهور لیلی و مجنون نظامی، تقریباً ناشناخته مانده است. در این تحقیق علاوه بر معرّفی این منظومه، به بررسی و مقایسۀ شخصیّتهای تمثیلی این داستان با داستان لیلی و مجنون پرداخته شده و سعی شده است بدانیم در کدام یک از دو منظومه بیشتر از شخصیّتهای تمثیلی استفاده شده است؛ و کاربرد کدام نوع از شخصیّتهای تمثیلی ...
[ 2 ] - رمان «هون دات»، تمثیلی از پایداری مردم ویتنام
مردم سرزمین ویتنام که سالها تحت استعمار غرب بودند در جنگی خانمان برانداز، علیه نیرومندترین ارتش جهان یعنی آمریکا، آن چنان پایداری و مقاومتی ازخود نشان دادند که در تاریخ معاصر جهان، به عنوان نمونهای بی بدیل از مقاومت ملتی کوچک در برابر بزرگترین قدرت نظامی جهان، معرفی شدند. رمان «هون دات»، اثر «آنه دوک»، اثری واقعگرایانه است که اقتدار و پایداری مردمان دهکدهای کوچک را در برابر ارتش آمریکا و ...
[ 3 ] - بررسی زبان عامیانه و جایگاه تمثیل در آثار داستان نویسان زن معاصر با تکیه بر مجموعه داستان حنای سوخته
نثر فارسی در سیر تاریخی خویش از عوامل بسیاری تأثیر پذیرفت که از جملهی آنها عناصر زبان عامیانه است، البته تأثیر این عناصر در همهی ادوار ادب فارسی به یک اندازه نیست. زبان عامیانه به گونهای زبان زیر معیار دربردارندهی عناصر گوناگونی است که به مقدار قابل توجهی در آثار داستان نویسان نمود یافته است. شهلا پروین روح از جمله نویسندگان نوگرای معاصر است که به مقدار قابل توجهی، از عناصر زبان عامیانه در...
[ 4 ] - زمانمندی روایت در مثنوی تمثیلی جلال و جمال نزلآبادی بر اساس نظریه ژرار ژنت
زمان در روایت یکی از مباحث مهم و مؤلفههای اساسی در آفرینش داستان است که در دهههای اخیر مورد توجه روایتشناسان مختلف قرار گرفته است. با بررسی زمان میتوان به اهمیّت یک رویداد در نظر نویسنده برای دستیابی به هدفش پی برده، از این میان، نقش ژرار ژنت، ساختارگرای فرانسوی، در تکوین نظریهی زمان روایی به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای پیشبرد روایت داستانی، بسیار قابل توجه است. ژنت نظریهی زمان در روای...
[ 5 ] - تحلیل اندیشه ها و اندرزهای اخلاقی گرشاسبنامة اسدی در موضوع سیاست مُدُن
گرشاسبنامه را همگان کتابی افسانهای و حماسی دانستهاند و بیشتر تحقیقات دربارة این زمینههاست اما ظرفیتهای این کتاب در بخش تعلیم آداب و رسوم شاهی و اخلاق نیک و بهخصوص اندرزهای بخش راه و روش کشورداری خطاب به شاه و آیین خدمتگزاری خطاب به مردم در آن پربسامد است. اینکه چرا اسدی در این داستان اسطورهای و افسانهای حماسی این همه اندرز و مباحث اخلاقی را گنجانده است، سؤالبرانگیز است. هدف این پژو...
[ 6 ] - عناصر فرهنگ و کنشهای عامیانه در داستان نویسان زن معاصر
یکی از مضامین مهم ادبیات داستانی معاصر، انعکاس فرهنگ مردم است و از آنجا که انسان و زندگی و اندیشۀ او جزء لاینفک داستان است، پیوستگی فرهنگ مردم با انسان هم به این قالب ادبی راه یافته است. بخشی از این فرهنگ، مثل آداب و رسوم اجتماعی، مذهبی، پزشکی و خرافی است و بخشی دیگر شامل زبان محاوره و گویشهای محلی، اشعار و ترانهها، ضربالمثلها و بازیهاست. نویسندگان زن معاصر نویسندگانی هستند که به فرهنگ مرد...
[ 7 ] - آوا و معنا در شاهنامه
میان صوت و معنی و نحوة بهکارگیری واجها در القای مفاهیم، رابطة تنگاتنگی وجود دارد. سخنوران در انتخاب واژگان، ناخواسته تحت تأثیر عواطف خود قرار میگیرند و واژگانی را بهکار میبرند که واجهای آنها بیانگر عواطف و احساسات گوینده است؛ یعنی واژگان علاوه بر انتقال معنا به انتقال عواطف و احساسات نیز میپردازند. ساختار آوایی کلمه علاوه بر نقش معنایی خویش از رهگذر مجموعة اصوات، به طور غیر مستقیم، مفهو...
[ 8 ] - آغاز و پایانبندی در رمان تاریخی عشق و سلطنت
هر روایتی باید آغاز و پایانی متناسب با گونة ادبی خود داشته باشد، زیرا چگونگی آغازبندی و پایانبندی هر روایت میتواند در گیرایی یا دلزدگی آن کارگر افتد. این مقاله به بررسی آغازبندی و پایانبندی رمان تاریخی عشق و سلطنت نوشتة موسی نثری همدانی اختصاص دارد. هدف اصلی این مقاله بررسی انواع فنها و کارکردهای آغازبندی و پایانبندی رمان مذکور است. در این رمان نویسنده با بهکارگیری روایت خطی تو...
[ 9 ] - ارائه شاخص های مطلوب بازنویسی و داستان گزینی آثار حماسی در ادبیات کودک و نوجوان با تاکید بر شاهنامه فردوسی
گفتار پیش رو، نتیجۀ پژوهش کتابخانهای است که به منظور ارتقای کیفیت متون بازنویسیشده از آثار حماسی با تأکید بر مشخّصههای رشد ادراکی، عاطفی و اجتماعی برای کودک و نوجوان صورت گرفته است. برای دستیابی به این هدف، در گام نخست مبانی نظری بازنویسی آثار حماسی ادبیات کودک و نوجوان ارائه و تاریخچۀ مختصری از آثار بازنویسی شده در عرصۀ ملّی با تأکید بر شاهنامه فردوسی بررسی شده است. سپس مشخّصههای رشد کودک ...
[ 10 ] - تحلیل اندیشه ها و اندرزهای اخلاقی گرشاسبنامة اسدی در موضوع سیاست مُدُن
گرشاسبنامه را همگان کتابی افسانهای و حماسی دانستهاند و بیشتر تحقیقات دربارة این زمینههاست اما ظرفیتهای این کتاب در بخش تعلیم آداب و رسوم شاهی و اخلاق نیک و بهخصوص اندرزهای بخش راه و روش کشورداری خطاب به شاه و آیین خدمتگزاری خطاب به مردم در آن پربسامد است. اینکه چرا اسدی در این داستان اسطورهای و افسانهای حماسی این همه اندرز و مباحث اخلاقی را گنجانده است، سؤالبرانگیز است. هدف این پژو...
[ 11 ] - مؤلّفههای پسااستعماری در اشعار مهدی اخوان ثالث
مطالعات پسااستعماری یکی از حوزههای مطالعات جدید در مورد کشورهای موسوم به جهان سوم و نگرشی انتقادی به مجموعهای از رهیافتهای نظری است که با تأکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری میپردازد. ادوارد سعید، بنیانگذار واقعی نظریۀ پسااستعماری در کتاب شرقشناسیاش بر این اصل تکیه دارد که متفکران غربی، عمدتاً تصویر نادرستی از مشرق به مثابۀ «دیگری» مطرح کردهاند. وی بر این باور بود که ...
[ 12 ] - عناصر فرهنگ عامیانه در داستان حنای سوخته و رمان چنار دالبتی
یکی از مضامین مهم ادبیات داستانی معاصر، انعکاس فرهنگ مردم است و از آن جا که انسان و زندگی و اندیشه او جزء لاینفک داستان است، بنابراین پیوستگی فرهنگ مردم با انسان هم به این قالب ادبی راه یافته است. بخشی از این فرهنگ مثل آداب و رسوم اجتماعی، مذهبی، پزشکی و خرافی است و بخشی دیگر شامل زبان محاوره و گویشهای محلی، اشعار و ترانهها، ضربالمثلها و بازیها است. شهلا پروین روح و منصوره شریف زاده نویس...
[ 13 ] - درونمایههای روانشناختی در کتاب خاطرات «دا»
کتابهای خاطرات دفاع مقدس ازجمله آثار ادبی در حوزه جنگ به شمار میروند که به دلیل بازتاب عوامل و عناصر مربوط به جنگ تحمیلی از جهات مختلف قابل نقد و تحلیل هستند. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و اتخاذ رویکرد پژوهشی نظریه فروید به نقد و تحلیل درونمایههای روانشناختی در کتاب خاطرات دا میپردازیم. مسأله ترس، اضطراب و مکانیسمهای دفاعی ازجمله درونمایههای روانشناختی هستند...
[ 14 ] - «زن» در رئالیسم ایرانی با تکیه بر رمان«جای خالی سلوچ»
نگرشها، رویکردها و اقتضائات ایدئولوژیکی، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه در تبادلات فرهنگی- هنری بین جوامع مختلف، سبب تغییر، تحول و تطور در مولفههای فرهنگی- هنری مبادله شده میگردد. مقتضیات فرهنگی- اجتماعی ایران، در دورة آغازین غربگرائی روشنفکران ایرانی –پس از اقتباس مکتب رئالیسم از ادبیات غرب- باعث تغییرات بنیادین در اصول و موازین این مکتب ادبی گردید که در نهایت آن را به شکل مکتبی مستقل با صبغها...
نویسندگان همکار