جلال پیکانی
استادیار گروه الهیات دانشگاه پیام نور
[ 1 ] - چرخشی نو در معرفتشناسی غربی در باب شکاکیت
در طی تاریخ فلسفه، مسئلة علم ما به جهان خارج یکی از موضوعات مورد توجه شکاکان بوده و مشهورترین تقریر این قسم از شکاکیت را رنه دکارت بیان کرده است. در دهههای اخیر رویکرد نوظهوری با عنوان برونیگرایی در معرفتشناسی مطرح شده است و بهنظر میرسد برای پاسخ به این مسئله قابلیتهای چشمگیری دارد. شاخصترین نظریة توجیه و شناخت پروردهشده در قالب این رویکرد به نظریة اعتمادگرایی فرایندی موسوم است. در مق...
[ 2 ] - بررسی تطبیقی نظریۀ ملاصدرا در باب فضایل معرفتی عقلی با نظریۀ زگزبسکی و پلانتینگا (با تأکید بر کارکرد قوۀ معرفتی کسب باورهای دینی)
از مقایسة نظریۀ معرفتشناختی ملاصدرا با نظریۀ معرفتشناختی فضیلتگرایانة معرفتشناسانی مانند زگزبسکی و پلانتینگا، میتوان استنباط کرد که نظریة ملاصدرا جزو نظریههای معرفتشناختی مبتنی بر فضیلت قرار میگیرد. پلانتینگا به فضیلتمندی قوای مولد باور و زگزبسکی علاوه بر آن به تأثیر کارکرد قوای اخلاقی (فضایل اخلاقی) بر کارکرد قوای عقلانی در تولید معرفت توجه کرده است. در واقع هر یک از ایشان به وجهی ا...
[ 3 ] - برونیگرایی و مسئلة استقرا
مسئلة سنتی استقرا یکی از صور بسیار مشهور شکاکیت به شمار میرود و تا به حال فلاسفة بسیاری برای حل یا منحلساختن آن کوشیدهاند؛ برونیگرایی یکی از رهیافتهایی است که به باور برخی معرفتشناسان میتواند در حل مسئلة سنتی استقرا به کار آید. مهمترین نظریة مطرحشده در زمینة برونگرایی، نظریة اعتمادگرایی فرایندی است. اعتمادگرایی فرایندی به واسطة تأکید بر خطاپذیری باورها، و برگرفتن معیارهای فروتنانه و ...
[ 4 ] - از اخلاق عامیانه تا فلسفه اخلاق
توده افراد در قضاوتهای اخلاقی خود از ساز و کاری پیروی میکنند که تا حد زیادی با قواعدی که فیلسوفان اخلاق بیان میکنند متفاوت است، چیزی که ما آن را اخلاق عامیانه مینامیم. توده افراد هنگام قضاوت اخلاقی، بیش از همه به مقدورات اخلاقی انسان توجه دارند و از هیچ کس انتظار اخلاقی زیستن کامل را ندارند. توده افراد پیشاپیش مفروض می دارند که اخلاقی زیستن کامل مطلوبی است فراتر از مقدورات اخلاقی آدمی. این ...
[ 5 ] - شکاکیت هیوم؛ در راستای شک دکارت یا در تقابل با آن؟
بیشتر شک دکارت و هیوم دو قسم شک متفاوت و گاه متمایز تلقی میشود که اولی شک دستوری و دومی شک واقعی است. هرچند آرا و دیدگاههای دکارت و هیوم در مورد شک از یک منظر نشانگر این واقعیت است که شک هیوم نهتنها ادامۀ شک دکارتی نیست، بلکه دارای تفاوتهای بنیادین هم به جهت صوری و هم به جهت محتوایی با آن است، اما از سوی دیگر، برخی عناصر دال بر غیرواقعی و غیرکاملبودن شک هیوم وجود دارد. بهگونهای که در ای...
[ 6 ] - طبیعیگرایی در فلسفه اخلاق معاصر؛با تمرکز بر مصادیق کاربرد علوم تجربی در قلمرو فلسفه اخلاق
با توجه به ناشناختهبودن رهیافت طبیعیگرایانه به اخلاق در ایران، در این مقاله ضمن تبیین چیستی و مضمون طبیعیگرایی در قلمرو فلسفه اخلاق، مزّیتها و کاستیهای آن بررسی شدهاند. برای نشاندادن چیستی طبیعیگرایی، چند نظریه اخلاقی طبیعیگرایانۀ برجسته بررسی شده و نشان داده میشود که از میان دو قسم طبیعیگرایی هستیشناختی و روششناختی، قسم نخست بیشتر چالش برانگیز است، اما قسم دوم که پیوندی وثیق با علم...
[ 7 ] - طرحی برای خروج از بنبست برآمده از مناقشۀ درونگرایی و برونگرایی
مناقشه درونگرایی و برونگرایی در عمل معرفتشناسی معاصر را به بنبست کشانده است. به همین دلیل، کوششهایی برای جمع آن دو به قصد خروج از بنبست ایجادشده صورت گرفته است. دو مورد از این کوششها بسیار مهم است: یکی کوششی است که ویلیام آلستون از طریق جمع میان مؤلفۀ مبنا و مؤلفۀ مؤدی به صدقبودن انجام داده و دیگری کوششی است که در قالب معرفتشناسی فضیلت از سوی دو معرفتشناس مشهور، یعنی ارنست سوزا و لیند...
[ 8 ] - طرحی برای برون رفت از معضل ارزش صدق؛ بر مبنای معرفت شناسی فلسفة ملاصدرا
از نظر برخی از منتقدان اعتمادگرایی، نظریههای معرفتشناختی اعتمادگرایانه دچار معضل ارزش هستند. زاگزبسکی اعتقاد دارد برای حل این معضل باید رابطة میان بستر و زمینه و فرایند شکلگیری باور با باور را درونی کرد تا دچار معضل ارزش نباشد. این پژوهش درصدد بررسی این مسئله که آیا نظریة معرفتشناختی ملاصدرا قابلیت حل معضل ارزش را دارد؟ با آنکه فلاسفة اسلامی معرفت را مانند معرفتشناسان غربی به عنوان باور ص...
[ 9 ] - رؤیا از منظر ملاصدرا و روانکاوی فروید
زیگموند فروید رؤیا را محصول امیال سرکوبشدة انسان میداند که تا ضمیر ناخودآگاه پس رانده شدهاند، ولی در رؤیا مجال ظهور پیدا میکنند. در جهان اسلام، فلاسفة اسلامی، از جمله ملاصدرا، نیز کموبیش به رؤیا پرداخته و دربارة آن بحث کردهاند. هر چند نگاه فروید به رؤیا با نگاه ملاصدرا تفاوت بسیار دارد، برخی تشابهات میان دیدگاه این دو متفکر قابل ردیابی است. در این مقاله نشان داده شده است که فروید و ملاصدر...
[ 10 ] - دلالت ضمنی معرفتشناسی اصلاح شده آلوین پلانتینگا بر بنیادگرایی دینی
آلوین پلانیتنگا از مهمترین چهرههای معرفتشناسی اصلاح شده است. مطابق دیدگاه وی، باورهای دینی نیز همچون باورهای حاصل از ادراک حسی، پایه بهشمار میآیند؛ درنتیجه، نیازی به توجیه ندارند. اما این دیدگاه لوازمی دارد، ازجمله اینکه میتواند به بنیادگرایی دینی منجر شود. زیرا نظریه پلانتینگا هیچ معیاری درباب محتوای باورهای پایه تعیین نمیکند و شروطی که برای مشروعیت آن تعیین میکند، امکان داخل شدن باوره...
[ 11 ] - تبیین ناسازگاریهای میان معرفتشناسی عام پلانتینگا با معرفتشناسی دینی وی
اگر بر مبنای این فرض که فروع یک نظریه باید با اصل آن سازگار باشند به سراغ نسبت میان معرفتشناسی عام و معرفتشناسی دینی پلانتینگا برویم، درمییابیم بسیاری از دعاوی مناقشهبرانگیز پلانتینگا در قلمروی معرفتشناسی دینی (که به نظریهی پایهبودن باور به خدا مشهور است) با معرفتشناسی عام او که در قالب نظریهی تضمین یا ضمانت تبلور یافته است، ناسازگاریهایی دارد؛ بهنحوی که بهدشواری میتوان پذی...
[ 12 ] - بررسی و تحلیل اعتمادگرایی از منظر گلدمن و پلنتینگا
بر اساس بررسی و تحلیل دو نظریة مهم اعتمادگرایی فرایندی آلوین گلدمن و فضیلتمحور آلوین پلنتینگا، میتوان صورتبندی کلّیای از نظریههای اعتمادگرایانه ارائه داد و بر این اساس وجوه تمایز این نظریهها از نظریههای درونگرایانه و سایر نظریههای برونگرایانه را تعیین کرد. مؤلفههای مشترک نظریههای اعتمادگرایانۀ فرایندی گلدمن و فضیلتمحور پلانتینگا عبارتاند از: مؤدی به...
[ 13 ] - بررسی تطبیقی و ارزیابی برهان صدیقین ملاصدرا و برهان امکان و وجوب ابن سینا و توماس آکویناس
برهان امکان و وجوب را نخستین بار ابن سینا تقریر کرده و آن را برهان صدیقین نامیده است. توماس آکویناس نیز تحت تأثیر حکمای اسلامی تقریری از این برهان ارائه داده و آن را سومین راه خداشناسی خود قرار داده است. ملاصدرا پس از تقریر برهان امکان سینوی و وارد کردن انتقاداتی برآن، با تکیه بر مبانی اصیل حکمت متعالیه، تقریری تازه از برهان صدیقین طرح ریزی کرده و آن را طریقة انبیاء، عرفا و حکمای الهی دانسته اس...
نویسندگان همکار