مهدی جلالی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
[ 2 ] - روایت شیخ کلینی از مستثنیات ابن ولید در نوادر الحکمه
نوادر الحکمه، اثر محمّد بن احمد بن یحیی اشعری یکی از مهمترین منابع اصیل روایی و از مآخذ کتابهای چهارگانه شیعه است. دانشمندان شیعه این کتاب را به نیکویی ستودهاند، جز آن که محمّد بن حسن بن ولید، محدث نقّاد قرن سوم، بر پارهای از راویان آن خرده گرفته و روایات مؤلف نوادر الحکمه از این راویان را استثنا نموده و در خور روایت و نقل ندانسته است. نجاشی، سیاهه این راویان را در فهرست خود فراهم آورده است. ...
[ 3 ] - ارزیابی سندی و تحلیل محتوایی گونههای روایی ذیل آیه 41 سوره حجر
در منابع کهن پیرامون آیه «هذا صِراطٌ عَلَیَّ مُسْتَقیم» (الحجر: 41) سه گونۀ روایی به چشم میخورد؛ گونۀ اول در مقام تأویل آیه و تطبیق آن با مصداق عینی، حضرت علی (ع) میباشد که نمونههای فراوانی از آن در تفاسیر روایی یافت میشود؛ گونۀ دوم ناظر به اختلاف قرائت، خوانشهایی دارای توجیه ادبی از آیه است که در مجموع چهار قرائت برای آن گزارش شده است اما آن خوانشی از آیه که با آیات مشابه (مرتبط)، سیاق عام آیات ق...
[ 4 ] - جایگاه کذب و بدعت در تضعیف غالیان
از دیدگاه محدثان عوامل گوناگونی در پذیرش روایات راویان دخیل است که آسیب در هر یک از آنها میتواند منجر به تردید در پذیرش روایات راوی گردد. گرچه در شرایطی خاص میتوان از برخی از آسیبهای وارد شده بر متن یا سند روایات چشمپوشی نموده و به صحت آنها حکم نمود، اما دروغگویی و اشتهار راوی به بدعتگذاری به سبب خلل جدی که در عدالت راوی وارد میسازند، از جمله عواملی هستند که از دیدگاه حدیثپژوهان فریقی...
[ 5 ] - معناشناسی «خلیفه» در قرآن کریم
مفسران به دلیل اختلافنظر در مقام خلیفه در ذیل آیه «انی جاعل فی الأرض خلیفه» (بقره/30) دیدگاههای متفاوتی را مطرح کردهاند. پندارهای تفسیری آنان در مواردی چون حقیقت مصداق خلیفه و مستخلف عنه، گوناگون است. این نوشتار تلاش کرده است، به استناد بافت کلامی آیات و قواعد ادبیات عرب و قراینی نظیر برهان عقلی، روایات صحیحه، ادعیه و تاریخ صدر اسلام، مدلول واژه خلیفه را روشن و نشان دهد که با اثبات تقیید و ت...
[ 6 ] - ایمان و ارتکاب گناه (تحلیل فقه الحدیثی و روش حل تعارض ظاهری روایات باب الذنوب و باب «أَنَّ الْإِیمَانَ لَا یَضُرُّ مَعَهُ سَیِّئَةٌ» در کتاب الکافی)
کلینی در باب «أَنَّ الْإِیمَانَ لَا یَضُرُّ مَعَهُ سَیِّئَةٌ» از کتاب الایمان و الکفر الکافی، دو روایت آورده است که میتوان از آن دو اینگونه هم برداشت کرد که با وجود ایمان، گناه به سعادت آدمی آسیبی نمیرساند. در نگاه اولیه، این آموزه با مفهوم آیات قرآن و روایات «باب الذنوب کتاب ایمان و الکفر الکافی»، که رستگاری را در همراهی ایمان با عمل صالح میداند، در تعارض است. مسأله اساسی این است که، چون قرآن و روایات سرچشمه ...
[ 7 ] - صورت بندی گناه در قرآن کریم بر مبنای معناشناسی مفهوم «ذنب»
ذنب از واژگان کلیدی حوزۀ معنایی مفاهیم گناه در قرآن کریم است. مفسران و صاحبان کتب وجوه و نظائر، بدون توجه به ظرافتهای معنایی و نیز حوزههای کاربردی آیات ذنب، این واژه را دارای معنایی شامل بر همه گناهان و بعضا هممعنا با دیگر مفاهیم گناه در قرآن میدانند، حال آن که بیان قرآن کریم تصویر دیگری از این مفهوم به دست میدهد. این مقاله عهدهدار تبیین و تدقیق معنای ذنب در قرآن با روشهای معناشناسی اس...
نویسندگان همکار