نهله غروی نائینی
استاد دانشگاه تربیت مدرس ([email protected]).
[ 1 ] - نگرشی نو به حدیث «دفن البنات من المکرمات»
پدیدۀ جعل در روایات، آفتی است که هر پژوهشگر را به سؤال از صحت صدور روایت وامیدارد و این مسئله، هنگامی که با ابهام و یا دوربودن یک روایت از یافتههای عقلی همراه میشود، بسیار پررنگتر جلوه مینماید. اگر چه وقوع این پدیده امری انکارناشدنی است، اما همواره باید توجه داشت که اظهار نظر نهایی در بارۀ یک روایت کاری بس دشوار و نیازمند طی مسیرهای پژوهشی و چندجانبه است که از جمله آنها میتوان به توجه به...
[ 3 ] - تجربۀ احساس آرامش زنان در زندگی زناشویی: مطالعهای کیفی با رویکرد نظریۀ مبنایی
هدف پژوهش حاضر مطالعه ی فرآیندی بوده است که تجربه احساس آرامش زنان در زندگی زناشویی را شکل داده است. این مطالعه با استفاده از روش نظریه مبنایی انجام شده است و اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق با شصت نفر از زنان متأهل ساکن شهر تهران جمعآوری و با استفاده از کدگذاری نظری تحلیل شده است. رسیدن به آرامش مهمترین هدف ازدواج است. زنان در مصاحبهها، آرامش را احساسِ امنیت خاطر و نداشتن دغدغۀ نگرانکننده توصیف...
[ 4 ] - شایعه در قرآن و روایات و امنیت جامعه
یکی از مباحثی که در قرآن¬کریم و روایات ائمه(u) بدان پرداخته شده است، مبحث شایعه و انتشار خبرهای دروغین است. شایعه، خبری دروغین است که به راحتی در جامعه جریان می¬یابد و باعث تبیین واقعیت به صورتی دگرگون می¬شود و بیشتر دربارۀ برجستگان و خواص جامعه صورت می¬گیرد. همچنین از شایعه در جنگ نرم و جنگ¬های روانی بسیار استفاده می¬شود.دو اصل اهمیت و ابهام، محورهای اصلی پدید آمدن شایعه¬اند. به¬ عبارت دیگر اص...
[ 6 ] - بررسی و نقد نظر گولدزیهر دربارۀ اثرپذیری ابنعباس از جیلانبنفروه در فهم مفردات قرآن
پیشینۀ مفرداتپژوهی قرآن کریم به سالها و دهههای آغازین صدر اسلام بازمیگردد. در میان صحابۀ رسول خدا(ص) پس از امام علی(ع)، عبداللهبنعباس را باید مشهورترین و برجستهترین مفسّر قرآن برشمرد. با وجود شواهد و قرائن روشن و استوار در تبیین جایگاه و نقش ارزندۀ ابنعباس در تفسیر مفردات قرآن و اتکای او به منابع اصیل عربی از جمله اشعار و ضربالمثلها، برخی همچون ایگناس گولدزیهر با طرح برخی توهّمات، اصال...
[ 7 ] - تحلیل انتقادی استناد به ظواهر قرآنی در تفسیر «من وحی القرآن»
تفسیر «من وحی القرآن» از تفاسیر معاصر شیعی است. محمدحسین فضلالله مفسری است که در تفسیر خود بر ظواهر قرآنی تأکید میورزد و یکی از مبانی خود را در تفسیر اعتماد به ظواهر قرآنی بیان میکند. استفاده از ظهور در تفسیر وی انواع گوناگونی دارد. فضلالله از مجموع این ظواهر استفادههای گوناگونی چون تأیید یک احتمال تفسیری، نقد و ردّ نظر مفسران دیگر و نقد روایات تفسیری بهره میبرد. وی در اکثر موارد همراه با ...
[ 8 ] - بررسی رویکرد مفسران در تفسیر آیه 34 سوره نساء
چکیده آیه 34 سوره نساء با توجه به مباحث قوامیت مرد و مراحل سهگانه مقابله با «نشوز» زن، همواره مورد توجه فقها و مفسران از یکسو و مناقشه معاندان از سوی دیگر بوده است. در این نوشتارها قوامیت مرد که وظیفهای بر دوش اوست، گاه بهمعنای حق حاکمیت انگاشته شده و گاه شأن او را درحد یک کارگزار فروکاسته است. واژه «نشوز» در قالب نافرمانی و تمکین تفسیر شده و راهکار تربیتی این آیه برای برونرفت خانواده از...
[ 9 ] - بررسی روش فقه الحدیثی علامه مجلسی در شرح الکافی(کتاب الحجه)
مِرآتالعقول فی شرحِ أخبار آل الرَسول، شرحی است که علامه محمدباقر مجلسی بر کتاب کافی نگاشته است.جایگاه کافی در میان علمای اسلامی و سبقه آن بر دیگر مجموعههای حدیثی، ارزش این کتاب را بیشتر آشکار میکند.در این مجموعه، علامه برای روشن کردن مفهوم احادیث، معانی آنها را شرح داده و نکات دقیقشان را بیان کرده است.وی قبل از ورود به متن هر حدیث و بررسی آن، نخست، نوع آن را از نظر سند مشخص کرده و گاه نیز تا ح...
[ 10 ] - روش صدرالمتالهین در تفسیر قرآن کریم
صدرالمتألّهین شیرازی بزرگ فیلسوف ایرانی که به فلسفه و حکمت مشهور است، در تفسیر قرآن کریم نیز تبحّر خاص دارد که کمتر از این جنبه مورد توجه قرار گرفته است. در این نوشتار به روش تفسیری او در مجموعه تفسیر القرآن الکریم پرداخته شده است، و از این بررسی به اشراف وی در مباحث فلسفی و عرفانی، بهره از روایات معصومان(علیهمالسلام)، پرداختن به مسائل کلامی و اعتقادی، و مهمترین منابعی که وی در تفسیر بهره برده،...
[ 11 ] - مفهوم شناسی «احسان» در قرآن کریم با بررسی حوزه معنایی احسان فردی
احسان در لغت علاوه بر معنای معروف و متداول (تفضل و نیکوکاری) ناظر بر چگونگی انجام کار و به معنای " انجام عمل به نحو نیکو و شایسته (درستکاری) " است. حسن و نیکویی عمل هم به تناسب و سازگاری اجزای آن با یکدیگر، و سازگاری و تناسب مجموعه اجزاء با غایت و هدفی است که از انجام آن عمل مد نظر است. بنایراین احسان یعنی رعایت این دو تناسب در مقام عمل. در نظام معنایی حاکم بر قرآن، احسان با مفاهیمی از قبیل تو...
[ 12 ] - بررسی رویکرد آیت الله سید محمد حسین فضل الله به روایات تفسیری در تفسیر من وحی القرآن
فسیر من وحی القرآن اثر فقیه نو اندیش شیعی، سید محمد حسین فضل الله، یکی از تفاسیر عقل گرایی معاصر است. عقلانی بودن و تحلیلی بودن از مهم ترین وجوه این تفسیر است. فضل الله نقد های عالمانه ای بر بسیاری از روایات تفسیری وارد آورده است، به گونه ای که نقدها و ملاحظات وی در این موارد، گاه به شش مورد می رسد. او بر نقد متن حدیث و سنجش حدیث با قرآن و حاکم گردانیدن قرآن بر حدیث تأکید دارد. وی مانند علامه ط...
[ 13 ] - امام باقر علیه السلام و حفظ و صیانت حدیث
اهل بیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله طبق سفارش آن حضرت که در آخرین لحظات حیات فرمودند:«انی تارک فیکم خلیفتین،کتاب الله حبل ممدود ما بین السماء و الأرض،او ما بین السماء الی الأرض و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یراد علی الحوض»(ابن حنبل [بیتا]:ج 5،281 و 981؛سیوطی 1241:ج 2،06)،بالاترین مرجع علمی در کنار قرآن کریم هستند که خداوند متعال برای هدایت و رهبری مسلمانان پس از رسول اکرم صلی ال...
[ 14 ] - نقش زنان در نقل احادیث رسول الله (ص)
باور غالب درباره محدثان زن چنین است که زنان احادیث زیادی نقل نکرده اند و اگر هم نقلی داشته اند، بیشتر در مسائل احکام فقهی زنان بوده است، در حالی که تحقیق و تفحص دقیق در احادیث نقل شده از پیامبر اکرم (ص) خلاف این مدعا را ثابت می کند و آشکار می نماید که همسران رسول الله (ص) و زنان صحابی آن حضرت در بیان و نقل احکام مربوط به زنان و مسائل تربیتی، اخلاقی، سیاسی، حقوقی، عبادی، دفاعی، نقش بسزایی داشته ...
[ 15 ] - مواجهۀ زنان با اختلال در احساس آرامش در زندگی زناشویی
هدف پژوهش حاضر مطالعۀ نحوۀ مواجهه با اختلال در احساس آرامش در زندگی زناشویی بین زنان متأهل ساکن شهر تهران بوده است. این پژوهش با استفاده از روش نظریۀ زمینهای و بهکارگیری تکنیک مصاحبة عمیق انجام شده است. زنان در مواجهه با اختلال در احساس آرامش، که حاصل شکاف بین هستها و خواستها بوده، به مجموعهای از راهبردها با دو رویکرد کلی «تغییر هستها» شامل اصلاح رابطة همسری، مدیریت مشکلات تعاملی با خانوا...
[ 16 ] - مشارکت سیاسی زنان صدر اسلام
تصمیم گیری و تعیین قوانین و مقررات جامعه ها به فرمان خداوند یکتا و خالق انسان هاست که به عهده پیامبران خود و جانشینان آنها نهاده است تا اوامر الهی و احکام و قوانین را در جامعه پیاده نمایند. پذیرش و عدم پذیرش حکمرانی فرستادگان الهی، نقش سیاسی هر فرد در جامعه است. زنان مسلمان با پذیرش دین اسلام و نبوت و رهبری رسول خدا (ص)، اطاعت آن حضرت را گردن نهاده و در فرمایشات و حرکت های سیاسی آن جناب با همرا...
[ 17 ] - جایگاه حضرت فاطمه (س) در منابع اهل تسنن
بسیاری از دانشمندان اهل تسنن درباره حضرت فاطمه زهرا (س) قلم زده و گزارش هایی در احوال و زندگانی آن حضرت ارائه کرده اند و سخنانی از رسول خدا (ص) را درباره آن حضرت ثبت نموده اند. از بررسی روایات به دست آمد که هیچ گونه ذم یا خرده گیری درباره حضرت زهرا (س) یافت نمی شود و همه به آن حضرت احترام گذاشته اند و مد حهایی درباره آن حضرت ثبت کرده اند و نتوانسته اند بر وجود مبارکش خدشه یا ایرادی وارد کنند. ح...
[ 18 ] - جایگاه زمانی نفخ صور در قرآن؛ کاوشی جهت دستیابی به تصویر قرآنی از مقاطع آینده
در دست داشتن تصویری روشن و صحیح از آینده بسیار حائز اهمیت است. با آنکه آیات پرشماری از قرآن کریم نیز به توصیف مقاطع زمانی آینده و رویدادهای عظیم پیش رو پرداختهاند، هنوز ترسیمی دقیق، روشن و یکتا بر پایه قرآن و روایات صحیح از حوادث آینده و آنچه بشریت به استقبال آن میرود، در دست نیست. در این میان پرداختن به موضوع «نفخ صور» نقش محوری در ترسیم مقاطع زمانی در پیش رو، از جمله ظهور امام زمان عجلالل...
[ 19 ] - لزوم و لازمههای نفی تعطیل و تشبیه از ذات خدا برپایه قرآن و روایات
بیشتر پندارها، نگرهها و نظریههای مطرح دربارۀ وجود و نحوۀ وجود خداوند، یا مبتلا به عارضه تعطیل هستند یا آلوده به تشبیه. در این میان، برپایه قرآن و روایات، تنها رویکرد صحیح، اثبات بدون تشبیه (نفی همزمان تعطیل و تشبیه) است. لازمههای نفی تعطیل عبارتند از: اقرار به وجود خداوند و اقرار به کمالات خداوند. لازمههای اصلی نفی تشبیه نیز عبارتند از: بیهمتایی خداوند در تعقلناپذیری، تصورناپذیری، قیاسن...
[ 20 ] - The Method of Molla Morad Tafreshi for Understanding Hadiths in “Ta’liqeh Sajjadiyyeh”
“Ta’liqeh Sajjadiyyeh fi Sharheh Man Layahzaro al-Faqih” is a concise description written by Molla Morad Ali Khan Tafreshi on “Man Layahzaro al-Faqih”. Using the descriptive-analytic method, the present article seeks to examine the author's method in explaining and describing the hadiths as well as to find out his major approach in explaining the narrations of “Man Layahzaro al-Faqih”. The resu...
[ 21 ] - نقد روایی دیدگاه منظومه شمسی درباره مفهوم «السماوات السبع»
تلاش برای فهم دقیقتر از مفهوم «السماوات السبع» که در هفت آیه از قرآن کریم بهصراحت مطرح شده است از نخستین قرن اسلام آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد. یکی از دیدگاههایی که در میان محققان متقدم و متأخر در تبیین این مفهوم مطرح گردیده، هفت آسمان مذکور را در محدوده منظومه شمسی تعریف کرده است. این مقاله، نظریه فوق را بر مجموعهای از شواهد روایی شامل روایاتی که متضمن وجود بیتالمعمور و طوبی و کوثر و سد...
[ 22 ] - مطالعه تطبیقی نقدهای سیدبن طاووس و شیخ طوسی بر اندیشه های جبایی
جبایی یکی از بزرگترین مفسران و نظریه پردازان معتزلی در قرن سوم است. آرای وی همواره مورد استفاده و استناد مفسران دیگر بوده است. نظریه های جبایی قرن ها محل بحث علمای شیعی و حتی اهل سنت بوده اند. شیخ طوسی در مسیر دفاع از عقاید شیعه در تبیان موارد متعددی از آرای معتزلیان را نقل و گاه نقد کرده است. سید بن طاووس، نوادۀ شیخ طوسی، نیز در سعدالسعود مجادلات بسیاری با مفسران معتزلی دارد. از آن جاکه شیخ طو...
[ 23 ] - مطالعه و تحلیل اصل تفاوت های فردی در تربیت از دیدگاه مفسران قرآن
هر انسانی نسخه ای منحصر به فرد است و در عالم وجود هیچ دو انسانی با ویژگی های کاملا یکسان یافت نمی شوند. اندیشمندان حوزه تربیت، تفاوت های فردی را با عنوان "اصل تفرد" بیان داشته اند و این اصل از جمله اصولی است که اکثرا به آن توجه داشته اند. در قرآن کریم آیاتی که به این موضوع اشاره داشته اند، گاهی جز مبانی تربیت و گاهی جز اصول تربیت است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیل مفهوم، آیاتی را که به این مق...
[ 24 ] - بازخوانی انواع وحی
واژه وحی در قرآن کریم در بیش از 75 آیه به صورتها و مشتقات مختلف آمده است. از امیرالمؤمنین(ع)- اولین مفسر و مبین علوم قرآن پس از رسول الله- بیانی در معانی انواع وحی رسیده است. پس از آن حضرت، علمای اسلامی مانند اصحاب لغت، مفسران و علمای علوم قرآنی، معانی آن را ذکر کرده و گونهها و انواعی برای آن قائل شدهاند. در میان این تعریفها همسانی و غیر همسانی مشاهده میشود. حاصل مشترک این تعریفها و دسته...
نویسندگان همکار