رویا بهادرانی
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خمینیشهر، خمینیشهر، ایران
[ 1 ] - نقشهای مرده در بلاغت نحوی آثار ادبی فارسی آسیای صغیرو بالکان بر مبنای نظریة هالیدی و تکیه بر گلزار دمساز قریمی، روضة العقول ملطیوی و بلبلستان موستاری
ازنظر هالیدی، سه ساختار اصلی دستور زبان؛ گذرایی، وجهی و مبتدایی است؛ که عوامل محقق شدن فرا نقشهای «بازنمودی» «بینا فردی» و «متنی» هستند. ازآنجاکه وقایع و اندیشههای فردی، توانایی انعکاس در زبان را دارند، نقش زبان در این سه سطح قابلبررسی است. به بیان فرمالیستها، «ادبیّت» حاصل گریز از هنجار طبیعی زبان گفتاری است و با جابهجا کردن ارکان نحوی، اجزا، فرا نقش میشوند. معنا از دیدگاه هالیدی، نقش در...
نویسندگان همکار