محمد سلطانی رنانی
استادیار دانشگاه اصفهان
[ 1 ] - اعتبار ظواهر قرآنی از نگاه عدلیمسلکان و جبرگرایان
اعتبار ظاهر سخن، قراردادی خردمندانه است. تعمیم این قرارداد بشری به سخنان خداوند بر پایه مبانی کلامی شکل میگیرد. عدلیمسلکان بر این باورند که خداوند آنچه را که عقل قبیح بداند، انجام نمیدهد. سخن گفتن خارج از قرارداد سخنگویان خردمند به حکم عقل قبیح است، و خداوند این چنین سخن نخواهد گفت. جبرگرایان دادگری خداوند را در چهارچوب حسن و قبح شرعی معنا میکنند که در نتیجه درباره خداوند و صفات و افعال وی،...
[ 2 ] - بررسی و نقد نظریات مفسران در بیان وجه ارتباط شرط و جزایِ آیه سوم سوره نساء
پر بحث و نقاشترین شرط و جزا در قرآن کریم و واقع در آیه سوم سوره نساء است. "وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا". و اگر بیم دارید که درباره یتیمان دادگری نکنید، هر چه از زنان که پسندید، دودو، سهسه، چهارچهار، به همسرى گیرید. پس اگر بیم دارید که دادگری نکنید، پ...
[ 3 ] - تحلیل و نقد تأثیر مبانی کلامی در تفسیر قرآن کریم (مطالعه موردی سخن سیدمرتضی در تفسیر آیات نخستین سوره عبس)
تفسیر قرآن کریم و باورهای کلامی رابطهای دوسویه دارند. از سویی باورهای کلامی به آیات قرآن مستدل میشوند، واز سویی دیگر باورهای کلامی به منزله قرینه صارفه موجب رفع ید از ظواهر برخی آیات قرآن وگذر از معنای حقیقی به معانی غیرحقیقی میشود. تحلیل و بررسی گستره تاثیر مبانی کلام در تفسیر، آسیبها و نابسامانیهایی را آشکار میکند. سیدمرتضی (م436هـ) در آثار کلامی خویش، آیاتی از قرآن را تفسیر کرده است. و...
نویسندگان همکار