علیرضا شیخی
استادیار دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر تهران
[ 1 ] - تحلیل چگونگی طراحی در هنرهای تزیینی وابسته به معماری و کتاب آرایی در عصر شاهرخ تیموری
به گواهی تاریخ و اسناد، عصر تیموری از دوره های فعال هنرپروری ایران به شمار م یرود. همت ب یسابقه شاهزاد ههای تیموری در حمایت از هنرمندان و تأسیس کتابخانه ها مثا لزدنی است. در پی این حمایت آثاری زیبا، شکل گرفت که نمونه آن را م یتوان در تزیینات مسجد گوهرشاد، مسجد جامع ازغد، مدرسه غیاثیه و یا بنای ابوبکر تایبادی به عیان دید. طراحی های انجام شده در کتابخانه حکومتی هرات احتمالاً برای همه هنرها انجام م...
[ 2 ] - واکاوی اصول جوانمردی و فتوت در دو نگاره هارون الرشید در حمام متعلق به مکاتب نگارگری هرات و مشهد
نگارگران تحت تأثیر فرهنگ و طبقه مسلط اجتماعی یعنی اهل فتی، نگارههایی خلق کردهاند همچون دو نگاره هارون الرشید در حمام اثر بهزاد و هنرمند گمنام از مکتب مشهد. هدف این پژوهش تحلیل اصول اهل فتی در دو نگاره یادشده است. جمعآوری دادهها با روش کتابخانهای و روش تحقیق تحلیل جامعهشناسی است. یافتهها گویاست که نگارگر با نگاه خاصی که در جامعه جاری بوده، اشارهای نمادین به اهل جوانمردی و آئین تشرف داشته...
[ 3 ] - بررسی صفحه آرایی نگار ه های منسوب به کمال الدین بهزاد در نسخه بوستان سعدی (893- 894 هجری) به مثابه یک الگو
ظهور و بروز مداوم سبک ها و الگوهای متنوع برای صفحه آرایی در همه رده های سنی اتفاقی مداوم است که هرروزه شاهد آن هستیم. فرهنگ کهن ایرانی در بطن خود، آثار هنری ماندگاری چون آثار بهزاد دارد که می تواند الگوی مناسبی برای مقاصد تبلیغاتی و اجتماعی باشد. باید دقت کرد، همان قدر که زبان و نوع گویش در یک نشریه مهم است، به همان میزان باید الگویی برای آراستن صفحات انتخاب شود که دارای اصالت فرهنگی باشد. هدف ...
[ 4 ] - مطالعه تطبیقی فرم سرپوش شاهانه در دوره های صفویه و قاجار
همواره، تاج در ایران، مظهر قدرت و شکوه سلطنت بوده که هنرمندان در ساخت آن، سعی فراوان مبذول داشتهاند. هدف مطالعه حاضر، شناخت فرمی تاج و کلاه پادشاهان صفوی و قاجار است. بنابراین، تحقیق در پی این است که: فرم و تزیینات تاج و کلاه پادشاهان صفوی و قاجار با توجه به منابع و اسناد بهجای مانده چیست؟ رویکرد تحقیق، کیفی بوده و روش توصیفی، تاریخی و تطبیقی است. در این سیر تاریخی، شکل و فرم تاج و کلاه شاها...
[ 5 ] - بررسی کارکردهای خوشنویسی سهبعدی با رویکرد مبلمان شهری (مطالعه موردی: آثار حجمی نوشتاری شهرستانهای تهران و مشهد، از سال 1390 تا 1394هجری شمسی)
ترکیب و چینش حروف، با هدف اثربخشی به محتوای متن، از ارکان خوشنویسی شهری است. با تبدیل تایپوگرافی دوبُعدی به سهبُعدی، شدت اثربخشی نوشتار بیشتر میشود و چنانچه این آثار در فضاهای عمومی نصب شوند، باید علاوه بر رعایت خصوصیات ذاتی تایپوگرافی، معیارهای مبلمان شهری نیز در نظر گرفته شود. هدفِ پژوهش بررسی ویژگیهای بصری و تجسمی آثار نوشتاری سهبعدیِ اجراشده در شهرستانهای تهران و مشهد، در فاصله سالها...
[ 6 ] - A comparative study of architectural wooden inscriptions in the shrine of Imam Reza
The Shrine of the Imam of the Eighth Imam has been the site of dedication to many artists, including carpenters and pilgrims. The wooden works of window, door, Menbar and part of the Zarih in this place from the period of the Ilkhani to the contemporary are protected. Still on the passages, a number of doors are installed and a number of others are kept in the central museum of Astan-e Quds. Th...
[ 7 ] - مطالعه وتعامل کتیبهها و مرغان نقش بسته بررواق اللهوردیخان در مجموعه حرم امام رضا(ع)
هنرمندان دوره صفوی از نمادها و نشانهها در آثار خود استفاده کردهاند که با گذشت زمان بر معانی این نمادها غباری نشسته است. در این پژوهش نقوش و کتیبههای رواق الله وردیخان و تعامل این دو عنصر با یکدیگر در حرم مطهّر رضوی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف مقاله بازخوانی و رابطه کتیبهها و مرغانی است که در لابلای نقوش اسلیمی و ختایی کاشیکاری این رواق به کار رفته اند. لذا سوالها این است 1. مضامین کتیب...
[ 8 ] - A Study on the Motifs and Forms of Bands and Center Stones in the Contemporary Ring Making of Mashhad, Iran
Jewelry comes in a wide variety of shapes and sizes. The purpose of using jewelry, decoration and the beauty of appearance or beliefs enumerate. Men’s rings in Iran are among the ornaments that, in addition to beauty, convey a kind of thought and character. Ring making is one of the original Iranian arts with a long history and varied uses. Ring is sometimes a stamp, a commandment message or on...
[ 9 ] - Study of structure and re-examination of the Khwarazmshahi Lustre epigraphy; Dar-al- Hifaz porch in the Razavi Shrine
Certainly, one of the creative inventions after the rise of Islam within the geographical territories of Islamic rulings, is the artistic method that we now know as Lustre. Three alters in the museum and the plinths of the holly Razavi shrine, also the inscribed tiles all-around the northern wall of the (Dar-al-hifaz), are some examples of that era. The aim is to look at the inscribed tiles al...
نویسندگان همکار