محمد (جلال الدین) ملکی
استادیار گروه فلسفه و تصوف و عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب
[ 1 ] - نسبت علم اخلاق با علم عرفان
علم اخلاق به مجموعه اصولی معیاری (سنجشی) میپردازد که شایسته است رفتار بشری به مقتضای آن صورت بگیرد و علم عرفانِ عملی مجموعه اصول و دستورالعملهایی سلوکی است که در نهایت سالک را به شهود وحدت و فنا میکشاند. این پژوهش به دنبال بررسی نسبت بین علم اخلاق و عرفان عملی است؛ از این رو ابتدا به ماهیتشناسی علم اخلاق و عرفان اسلامی میپردازد و با بررسی برخی از آرا در زمینه تفاوت و تشابه این دو شاخه از عل...
[ 2 ] - تحلیل جایگاه «قیاس» در فقه و فلسفه و نقد نظریه غزّالی در باب قیاس
در محدوده سده دوم که میرفت فقه شفاهی به فقه تعلیمی و مدرسهای تبدیل شود، اختلافات فقیهان نیز در برخی از مسائل، چه در اصول و چه در فروع، پا را از نهانخانه ذهنها بیرون نهاد و چه بسا همین اختلافات فقهی بود که در تأسیس مکتبهای فقهی در صدر اسلام نقش اساسی را ایفا کرد. از میان اختلافات، قیاس مهمترین مسئلهای است که در فلسفه و منطق، بهویژه در فقه اهل سنت و امامیه، به اصلی از اصول تبدیل شد، بهگو...
[ 3 ] - فلسفۀ سینوی و تفسیر جایگاه «شرّ» در نظام هستی
مباحث مربوط به خیر و شر، یکی از دشوارترین پرسمانها در فلسفه و آیین الاهی است و همۀ ادیان به این مسئله اذعان دارند و از سویی هیچکس وجود آن را رد نکرده است. ازاینرو، با نخستین نگاه وجود شر در پیکرۀ نظام هستی پدیدار شده و پلیدی خود را نشان میدهد؛ چراکه شر در واقع، نقطه مقابل نیکیهاست و با شکلگیری آن در میان انسانها، ساختار زندگی آنان دچار نابسامانی شده، به جامعه بشری آسیب میرساند. فیلسوفا...
نویسندگان همکار