نعمت الله بدخشان
استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز
[ 1 ] - ایمان عارفانه از منظر مولانا
ایمان در لغت به معنی تصدیق است، اما در اصطلاح حکما و متکلمان مسلمان به معانی مختلفی ازجمله اقرار زبانی و معرفت فلسفی بهکار رفته است. مولانا جلالالدین محمد بلخی معرفت نظری و فلسفی را طریقهی کامل و شایستهای برای شناخت خدا و حصول ایمان دینی نمیداند. ازنظر او تنها از راه حکمت ذوقی و شهودی میتوان رابطهای وجودی و مستقیم با خداوند برقرار کرد و به ایمانی عارفانه و شاهدانه نائل آمد. در پ...
[ 2 ] - فلسفهی سهروردی در کشاکش تفسیرهای اصالت ماهوی و اصالت وجودی
هدف اصلی پژوهش پیش رو، بررسی تفسیرهای اصالت ماهوی و اصالت وجودی از فلسفهی سهروردی است. تفسیر تماماً اصالت ماهوی و اصالت وجودی، با تمام سخنان سهروردی دربارهی وجود و ماهیت و نسبت میان این دو که در آثار مختلف او مطرح شده است، انطباق کاملی ندارد، ولی تفسیر آرای او بر مبنای اصالت هویت، نسبت به تفسیرهای دیگر، دیدگاه پذیرفتنیتر و منسجمتری از نظام فلسفی سهروردی را نشان میدهد. در این مقاله ب...
نویسندگان همکار