حسن توفیقی
دانشجوی دکترا
[ 1 ] - استعاره مفهومی و سرنوشت چهار رباعی منسوب به خیّام
استعارهی مفهومی (Conceptual metaphor) پنجرهای برای شناختِ نظام فکری نویسنده است. بر اساس این نظریّه تمرکز یک نگاشتِ (mapping) استعاری در ذهن، موجب گسترش ذهنیّت فرد، آفرینش استعارههای مشابه و در نهایت اصالت سبک فردی میشود. از سوی دیگر در انتساب بسیاری از رباعیّات به خیّام، همچنان ابهام وجود دارد. نگارندگان این پژوهش برآنند تا از این نظریّه در شناخت اصالتِ رباعیّاتی که محمّدعلی فروغی و قاسم غنی در کتا...
[ 2 ] - تحلیل طرحوارههای قدرتی در غزلیّات شمس و پیوندآن باالگوی جهانبینی مولانا
«طرحوارههای تصویری» که در حوزۀ زبانشناسی شناختی، بر نقش تجربه در شناخت تأکید میورزند، طرحهایی از تجربههای جسمانی هستند که در ذهن شکل میگیرند و انسان را قادر میسازند مفاهیم پیچیده و انتزاعی را درک کند، دربارۀ آنها بیندیشد و استدلال کند. پژوهش حاضر با بررسی طرحواره-های قدرتیِ «اجبار»، «مانع»، «نیروی متقابل»، «انحراف از جهت»، «رفعِ مانع»، «توانایی» و «جذب» در غزلیّات مولانا بر اساس نظر جانسون...
[ 3 ] - تحلیلِ نگاشت مفهومیِ «بهار» و خوشههای استعاری آن در غزلیّات شمس
«استعارهی مفهومی» در چارچوب معناشناسی شناختی، بر نقش تجربیّات در ساختاربخشیدن به مقولههای ذهن و ادراک مفاهیم، تأکید میورزد. فصول سال، یکی از تجربیترین حوزهها، برای تبیین جهانبینی عرفانی هستند. در این میان، توجّه مولانا بیش از همهی فصلها، به «بهار» است. پژوهش نشان میدهد، «بهار» در غزلیّات مولانا، بهعنوان یک نگاشت مفهومی کلان، با همهی نمودهای دیدنی، شنیدنی، بوییدنی، چشیدنی و بسودنی خود، ...
نویسندگان همکار