احمدرضا معتمدی
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی (فلسفة هنر)
[ 1 ] - زبان، کدام رسانه؟ (نسبت میان زبان و هنر و شعر نزد هایدگر)
دیدگاه مابعدالطبیعی «زبان» را کنش اندیشة انسانی در مقام ظهور تلقی میکند و آن را رسانة ارتباطی و واسطة «بیانی» میپندارد. آنگاه که ذوق و احساس و تخیل آدمی درهم آمیزد و در بیان زیبایی را تجلی بخشد، زبان از رسانة ارتباطی «عام» به رسانة ارتباطی «خاص» تحویل یافته و «هنر» نامگذاری میشود. هنر گاه در ترکیبی از بازی حرف و کلمه، گاه در قابنگاری از خط و نقش و رنگ، و گاه در پیکربندی سنگ و آهن و چوب، و...
[ 2 ] - مواجههی نظریه «زیگفرید کراکوئر» و «راجر اسکروتن» در ماهیت بازنمایی رسانه فیلم با رویکرد به نظریه «خیال» در فلسفه هنر دینی
«زیگفرید کراکوئر» بهمثابه آخرین نظریهپرداز واقعگرا در دوران کلاسیک، وجه ذاتی ماهیت بازنمایی رسانه فیلم را «مفاهیم بنیادین» و به تعبیر خودش «رویکرد عکاسانه» تلقی میکند و خلاقیتهای فنی را عرضِ ذاتی فیلم میشناسد. «راجر اسکروتن»، «بازنمایی» را حد اطلاق به کنشی میداند که «علت غایی» خودش باشد. اگر عکس «الف»، تصویرگر موضوع «ب» است، به شرطی عکس «الف» مصداق بازنمایی است، که مقصود اصلی دیدار، عکس «...
[ 3 ] - رهیافت هستی شناختیِ متفکران اسلامی در فلسفه فیلم
نظریههای «شکلگرایی» و «واقعگرایی» در آرای فیلسوفان هنر و بالتبع آن در آرای دوران کلاسیک «نظریه فیلم» در منازعه ناتمام فیلسوفان «واقعگرا» و «ایدهانگار» در سرآغاز شکلگیری مابعدالطبیعه مغربزمین و اقوال و آرای افلاطون و ارسطو تا جدل عقلگرایان و تجربهگرایان در بدو رنسانس قابل ردیابی است. با عنایت به شکلگیری پدیده سینما در آغاز به کار دوربین «لومیر» در ساحت واقعگرایی و دوربین «مهلیس» در س...
نویسندگان همکار