اکبر شریفی نیا
کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس
[ 1 ] - نشانههایی از اسطورة زایش در سنگ نگارههای نو یافتة تنگة بهرام چوبین
منطقة سیمره (شهرستان درهشهر) باوجود ارتفاعات کبیرکوه، از گذشتههای دور تا کنون یکی از منابع غنی برای زیستن و تداوم حیات ساکنان بوده است. آثار فراوان برجایمانده از دوران مختلف تاریخی و فرهنگی گذشتگان، سندی بسیار محکم برای اثبات چنین ادعایی است. نگارندگان که برای بررسی آثار برجایمانده از دورة ساسانیان به تنگة بهرام چوبین رفته بودند، متوجه نگارههای صخرهای برجایماندهای در این مکان شدند که قد...
[ 2 ] - چهارطاقی سرخآباد: عبادتگاهی ساسانی-اسلامی
با رسمیتیافتن دین زرتشت در عصر ساسانی، آتشگاهها بهعنوان جلوه بارز تشریفات و آداب دینی، در جامعه نمایان شدند. چهارطاقیها نیز نقش اصلی را در معماری مذهبی ساسانیان ایفا کردند. از این نظر، مطالعه این اماکن برای دریافتی درست از وضعیت مذهب زرتشت در این دوره، بسیار اهمیت دارد. اماکن مذهبی معمولاً مجموعهای عظیم را دربر میگرفت و چهارطاق هسته اصلی آن بهشمار میرفت که تمام اجزای ساختمانی این مجموعه...
[ 3 ] - بررسی و مطالعۀ نقوش تزئینی سنگقبور قبرستان مادرزلیخا از شهرستان درهشهر
نقوش تزئینی سنگ مزارها، بازخوردی از شرایط فرهنگی، اجتماعی و دینی است، که در قالب نقوش حیوانی، انسانی، هندسی، کتیبهنگاری و نقوش نمادین تجلی مییابد. بر اساس مطالعات میدانی به عمل آمده، قبرستان قدیمی مار زلیخا (مادر زلیخا)[i] در شهرستان درهشهر، یکی از مناطقی است که بهرغم فرسودگی سنگقبور آن به دلایل مختلف، از منظر مطالعات هنری و مردمشناسی، قابلیت بررسی و مطالعه روشمند و علمی را دارد. از اهداف...
[ 4 ] - بررسی و تحلیل نقشمایههای ایرانی ـ اسلامی گچبریهای امامزاده عبدالله اراک
نقوش گچبری امامزاده عبدالله اراک، از نقشمایههای ایرانی ـ اسلامی رایج در دوران سلجوقی و متأثر از دوره ساسانی است. این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی و اطلاعات آن از مطالعات کتابخانهای و میدانی تهیه شده است. سوالهای پژوهش عبارتند از اینکه، چه میزان هنر گچبری اسلامی وامدار دوره ساسانی بوده و تغییرات ایجاد شده بر سطوح گچبریهای اسلامی چگونه قابل تبیین است؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که بنی...
نویسندگان همکار