مینا صفا
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز
[ 1 ] - گفتمان تبارشناسی آلسامان در روایت بلعمی
دولت سامانی در شرق قلمرو خلافت اسلامی در بستری غنی از مؤلفهها و مفاهیم فرهنگی-اجتماعی در قرن 4ه.ق تأسیس گردید. آلسامان در کشاکش با گفتمان سیاسی دولتهای رقیب نیازمند اثبات حقانیت و کسب مقبولیت از طریق بهرهبرداری از مفاهیم و ارزشهای موجود در بافت فکری، فرهنگی و نظام معنایی تثبیت شده در ساختار زبانی ساکنان سرزمینهای مفتوحه شدند. یکی از مفاهیم ریشهدار در چنین بافت و نظام اندیشهای: «برخوردار...
[ 2 ] - اقوام هندوایرانی و سرزمین ایرانویج
باستانشناسان و تاریخدانان به دنبال زبانشناسان سالها در تشخیص قومیت «هندواروپایی» و موطن اولیۀ آنها به جستوجو و مطالعه در آثار بهجا مانده از این مردم پرداختند. در این مطالعات فرهنگهایی همچون «آندرونوو» (Andronovo) و «جیحون» در استپها و واحههای آسیای مرکزی به اقوام «هندوایرانی» شناخته شدند که احتمالاً در اواخر هزارۀ چهارم را اوایل هزارة سوم قبل از میلاد، در استپهای آسیای مرکزی از اقوا...
[ 3 ] - مقابلۀ گفتمان تبارشناسی در دو متن تاریخی قرن 4ه.ق؛ تاریخ بخارا و تجاربألامم
تبارگرایی و توجه به تبار در بین حکومتهای ایرانیِ قرن چهارم هجری اهمیت خاصی داشته است. بنابراین یکی از مباحث مهم نظری در تاریخ ایران، در قرون نخستین و میانه اسلامی، گفتمان تبارشناسی تاریخی است. در این میان دو سلسلۀ سامانی و آلبویه به منظور کسب مقبولیت در بین مردم، به تبار خود و معرفی آن به جامعه ایرانی و بزرگان و دانشمندان ایرانی توجه خاصی داشتند. از سوی دیگر نمیتوان به نقش ایدئولوژی در تثبیت ...
نویسندگان همکار