ساره امیری
دانشجو
[ 1 ] - بازنمایی روشنفکر در سینمای ایران (تحلیل روایت چهار فیلم در دهه های چهل تا هفتاد)
مقالة حاضر درصدد است تا نحوة بازنمایی روشنفکر را در سینمای دهههای 1340-1370 توصیف کند و به تفسیر مناسبات اجتماعی این بازنمود بپردازد. ازاینرو، با مبنا قرار دادن نظریة "روشنفکران" "گرامشی" و نظریة "بازنمایی"، چهار فیلم با اتخاذ روش "تحلیل روایت"، بررسی شده است تا رابطة هریک از روشنفکران بازنماییشده با بافت اجتماعی خویش مشخص گردد. درنهایت این نتایج حاصل شد که روشنفکران نه بهصورت مستقل، بلکه د...
[ 2 ] - برساخت معنایی زن روشنفکر خاص در سینمای پس از انقلاب اسلامی
هدف مقاله پیشرو پاسخ به این پرسش است که تصویر زن روشنفکر در سینمای پس از انقلاب اسلامی چگونه برساخته شده است؟ برای نیل به این هدف از مفهوم «روشنفکر خاص» «میشل فوکو» و روش «تحلیل روایت» استفاده شد. حجم نمونه شامل 13 فیلم تولیدشده بین سالهای 1360-1390 است که به شیوۀ هدفمند گزینش شده است. یافتهها نشان میدهد که در سینمای پس از انقلاب، زن روشنفکر، زنی مست...
[ 3 ] - تحلیل روایت برساخت طبقه فرودست در سینمای پس از انقلاب اسلامی
هدف پژوهش حاضر مطالعه نحوه برساخت طبقه فرودست در سینمای پس از انقلاب و تفسیر رابطه این برساخت با بافت اجتماعی - سیاسی زاینده آن است. بدین منظور با مطالعه موقعیت طبقه فرودست پس از انقلاب و بهره گیری از نظریه «فقرای جدید» «زیگمونت باومن» 16 فیلم ساختهشده بین سالهای 1360-1395 «تحلیل روایت» شدند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که فقرا در سینمای دهه شصت افرادی پیروز و ارزشمند بازنمایی شده اند. پس...
[ 4 ] - اسطوره فقر در سینمای ایران: تحلیل نشانهشناختی فیلم ابد و یک روز
در مقاله حاضر ابتدا به طرح موقعیت فقرا در جامعه مصرفی جدید از دیدگاه زیگمونت باومن، ژان بودریار و جان گالبریت می-پردازیم و با بررسی جایگاه فقرا در ایران پس از انقلاب اسلامی، رویکردی برای بررسی بازنمایی از فقرا در سینمای پس از انقلاب ارائه میدهیم؛ سپس به تحلیل نشانهشناسانه فیلم ابد و یک روز (سعید روستایی، 1394) میپردازیم؛ این فیلم از جمله آثار سینمایی درباره فقرا و تهیدستان است که در دهه هشت...
نویسندگان همکار