سید مرتضی حسینی شاهرودی
استاد گروه فلسفه و حکمت، دانشگاه فردوسی مشهد
[ 1 ] - لایه های معنایی «شفاعت» در قرآن
یکی از مهمترین مفاهیم قرآنی، واژۀ «شفاعت» است که نظر و تدبّر هر اندیشمند قرآنی را به خود جلب میکند. تمام تلاشهای لغویان، مفسرین، متکلمین و علما، تبیین کننده برخی از لایههای معنایی آن است. در حالیکه تمام مؤلفهها و لایههای معنایی آن با رویکرد معناشناسانه بررسی نشده است. این واژه در قرآن کریم، با تشکیل شبکه گسترده معنایی در ارتباط با واژههای کلیدی دیگر مثل نصرت، ولایت و... معنا میشود که بس...
[ 2 ] - مقایسۀ مهمترین دستاوردهای هرمنوتیک با سنت تفسیری اسلامی
در این مقاله، نخست میان کلیات هرمنوتیک و تفسیر، مقایسهای صورت داده و تمایزها و تشابههای تعریف، قلمرو، هدف و روش این دو دانش را نشان دادهایم؛ در بخش دوم، نسبت بین مهمترین دستاوردهای هرمنوتیک با تفسیر اسلامی را بررسی کرده و میزان شباهتها، تفاوتها و چالشهای هرمنوتیک با تفسیر را سنجیده و نشان دادهایم که آموزههایی مثل بازآفرینی ذهنیت مؤلف، دور هرمنوتیکی، قصد و نیت مؤلف، پیشفرضهای مفسر ...
[ 3 ] - رابطه عصمت پیامبر اکرم (ص) با آیات عتاب از منظر علامه سید حیدر آملی
قرآن کریم در آیات متعدد عصمت نبی اکرم (ص) را بیان کرده است. با وجود این آیات موهم عتاب و توبیخ نسبت به پیامبر با عصمت ایشان ناسازگار می نماید. از نظر متکلمان اسلامی عصمت امری پذیرفته شده است اما در باب حدود آن نظریه های مختلفی طرح شده است. علامه سید حیدر آملی عارف شیعی قرن هشتم و شارح آثار ابن عربی با تطبیق نظریه انسان کامل بر نبی اکرم (ص)، گستره عصمت ایشان را فراتر از تلقی متکلمان می داند. او ...
[ 4 ] - ذهن و تأثیرات بی واسطة آن از نظر ملاصدرا
«ذهن» کلمهای است که در آثار ملاصدرا تعریف شده و کاربرد زیادی نیز داشته است. از بررسی و مطالعة آثار صدرالمتألهین و تحلیل کاربردهای گوناگون این واژه؛ و نیز با توجّه به تعریف مستقیم آن، ربط و نسبت ذهن با مغز، نفس و قوای ادراکی به دست میآید. ذهن، حیث استعدادی دارد و قابل شدّت و ضعف است؛ و تأثیرات مستقیم و بیواسطهای بر خلق اموری در طبیعت، نفوس، انفعالات، بدن و عوالم دیگر دارد. ذهن، حیطة ادراکی نفس...
نویسندگان همکار