سینا میرشاهی
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه شیراز
[ 1 ] - تأملی در منابع و تاریخ نگاری عاشورا در دو قرن نخستین اسلامی
واقعۀ کربلا از ناگوارترین وقایع جهان اسلام است اما نقطۀ عطفی در تاریخ تشیع به شمار میآید و در تکوین تشیع بیشترین سهم را ایفاکرده است. رسالت این نهضت در پیامرسانی وآگاهیبخشی به امت اسلامی و همچنین ذکر مصایب امام حسین(ع) ویاران ایشان منجر به نوعی از تاریخنگاری به نام مقتلنگاری شد. مقتلنگاری خاصه به تاریخنگاری عاشورا اطلاق میشود. مقاتل عموماً به توصیف ظلم وستم و شهادت یکی از امامان مع...
[ 2 ] - بازتاب شهادت حضرت علیاصغر(ع) در تاریخنگاری عاشورا (با تکیه بر منابع عصر حاضر)
مهمترین هدف تاریخنگاری عاشورا در طول قرون متمادی، گسترش فرهنگ ایثار و شهادتطلبی بوده است. به بیان دیگر، تاریخنگاری عاشورا حامل جریان ایثار و شهادتطلبی است. این سبک از تاریخنگاری با اشاره به نحوه شهادت امام حسین(ع) و فرزندان و یاران امام، بیشترین نقش را در آگاهسازی این واقعه داشته است. یکی از گزارشهای مهم در تاریخنگاری عاشورا، چگونگی شهادت حضرت علیاصغر(ع) است. شهادت مظلومانه طفلی شیر...
[ 3 ] - تأثیرپذیری تاریخنگاری عاشورا از سیره عاشورایی امام سجاد (ع) (از آغاز تا دورۀ معاصر)
در شکلگیری و رونق تاریخنگاری عاشورا از ابتدا تا دورۀ معاصر، عوامل زیادی نقش داشته است. تاریخنگاری عاشورا عامل حفظ و تداوم جریان نهضت حسینی تا دورۀ معاصر شده است. تأکید و تشویق ائمه (علیهمالسلام) بخصوص امام سجاد(ع) در پاسداشت و نگهداری واقعۀ کربلا، بیشترین تأثیر را بر تاریخنگاران عاشورا از ابتدا تا عصر حاضر داشته است. در قرون نخستین اسلامی و همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تاریخ ن...
[ 4 ] - واکاوی تاریخنگاری عاشورا و عوامل رونق آن در قرن چهارم هجری قمری
تاریخنگاری عاشورا، از مهمترین عوامل ماندگاری واقعه کربلا و شهادت مظلومانه و غمبار امام حسین7 است. قرن دوم هجری قمری را باید آغاز تاریخنگاری عاشورا به شمار آورد. قرن سوم هجری قمری نیز تاریخنگاری عاشورا همانند دوره پیش ادامه یافت، اما اوج این تاریخنگاری در قرن چهارم روی داد. در این شکوفایی، عوامل متعددی چون پیدایش حکومتهای شیعی، برگزاری رسمی مراسم عاشورا در ایران و جهان اسلام، ظهور عالمان...
نویسندگان همکار