مهدی فرمانیان
استادیار گروه مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب
[ 1 ] - نسب خلیفه نخست فاطمی از نگاه نسبشناسان
گرچه نسبشناسان قبل از شکلگیری فاطمیان درباره نسل محمد بن اسماعیل به دلیل فعالیت زیرزمینی اسماعیلیان اطلاعات اندکی به دست میدهند، اما با برپایی حکومت فاطمیان در شمال آفریقا، نسبشناسان به نسب خلفای فاطمی توجه کردند و با اینکه خلفای عباسی نسب آنان مخدوش میدانستند، اما همه نسبشناسان نسب خلفای فاطمی را پذیرفتهاند و آنها را فرزندان محمد بن اسماعیل دانستهاند، ولی عمدتاً از اینکه نسب نخستین خلیف...
[ 2 ] - شرک مشرکان مکه از نگاه امامیه و اهل حدیث تا ظهور ابنتیمیه
اهل حدیث و امامیه در تعیین حدود معنای ربوبیت و نتیجتاً در تعیین حدود معنای شرک ربوبی با هم اختلاف نظر دارند؛ اما هر دو در این باور مشترکاند که مشرکان مکه در ربوبیت و تدبیر جهان، برای خداوند شریک در نظر میگرفتند و به همین جهت، بتها را میپرستیدند. در واقع، باور به ربوبیت بتها بود که منجر به عبادت آنها از سوی مشرکان مکه شد. در این راستا، بعثت پیامبر اسلام(ص) نیز بدین منظور بود که مشرکان مکه را...
[ 3 ] - نص بر امامت ائمه اهل بیت (ع) از منظر اصحاب اجماع امامین صادقین (ع)
امروزه شیعه امامیه تنها راه نصب امام را نصّ جلی و خفی یا انجامدادن معجزه که نوعی نص فعلی است میداند و درباره ضرورت تعیین و نصب امام از طرف خدا و معرفی او با نص نبی یا امام پیشین، دلایل و براهین عقلی و نقلی متعددی مطرح میکند. برای اثبات و شناخت صفاتی مانند علم و عصمت که برای امام ضروری است، هیچ راهی جز تعیین الاهی و معرفی پیامبر وجود ندارد. بر این اساس، هر فردی که پیامبر (ص) بر امامت او تصریح ...
نویسندگان همکار