علی صداقت
کارشناس ارشد دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، رشته فلسفه و حکمت اسلامی، تهران، ایران
[ 1 ] - شمولگرایی فراگیر: بررسی نظریة نجات ملاصدرا
در الهیات ادیان، این مسأله که سرانجام آدمی چه خواهد شد و نجات او از دردها و رنجها چگونه ممکن است، همواره از پرسشهای کلیدی بوده است. در مباحث کلامی قدیم و جدید در زمینة نجات اخروی انسان سه دسته نظریۀ عمده یافت میشود که زیر سه عنوان انحصارگرایی، شمولگرایی و کثرتگرایی جای میگیرند. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که آیا میتوان نظریۀ صدرالدین شیرازی دربارۀ نجات را نیز در یکی از این دسته...
[ 2 ] - بررسی انتقادی غایتگریزی دکارت در فیزیک
با آنکه برخی دکارتپژوهان، ادعای صریح وی مبنی بر استنتاج فیزیک از متافیزیکش را اغراقآمیز (یا حتی گمراهکننده) میدانند، برخی دیگر از آنان، ادعای او را جدی (یا حتی تعیینکننده) میدانند. این مقاله با تکیه بر آراء گروه دوم، سعی دارد تا غایتگریزی دکارت در فیزیک را بر اساس مبانی متافیزیکیاش تبیین کند. مؤلفان پنج تبیین متفاوت را پیشنهاد میدهند. (1) غایتگریزی، اقتضای راهکار وی دربارۀ اعتبارِ معرف...
[ 3 ] - تأثیر آرای ابنعربی بر نظریة نجات فراگیر ملاصدرا
نظریة نجات صدرالدین شیرازی را میتوان بدیلی در کنار نظریات سهگانة نجات، یعنی انحصارگرایی، شمولگرایی و کثرتگرایی به شمار آورد. ملاصدرا به نجات همة افراد بشر حتی کسانی که به تعبیر قرآن در دوزخ جاودانه خواهند بود معتقد است. او این نظریه را با تکیه بر اصول حکمت متعالیه، مانند اصالت وجود و تشکیک آن و مساوقت وجود و خیر، ارائه کرده است. این نظریه با شباهت زیاد در آثار ابنعربی مشاهده میشود و خود م...
نویسندگان همکار