امید ذاکری کیش
دانشگاه اصفهان
[ 1 ] - تحلیل محتوای غنایی نفثه المصدور
نفثه المصدور اثر شهاب الدین محمد زیدری نسوی از شاهکارهای نثر فنّی، مصنوع و مزیّن فارسی است. محتوای این کتاب که بدون مقدمه آغاز میشود و به یکباره به انتها میرسد، به نظر میرسد غلیان احساسات نویسنده است که در متنی مخیّل با زبانی آهنگین به وقوع پیوسته است. در این مقاله، از دیدگاه نظریه ی نوع ادبی غنایی، محتوای این کتاب مورد بررسی قرار میگیرد. نویسنده همزمان با یادکرد خاطرات عاطفی خود، بدبختیها، د...
[ 2 ] - داستانهای عاشقانه؛ گونه غنایی یا روایی؟
بنای این تحقیق بر این پرسش گذاشته شده است که یک متن روایی باید چه معیارهایی داشته باشد که آن را بتوان نوع ادبی غنایی به شمار آورد. برای پاسخ به این سؤال، نگارنده با روش توصیفی – تحلیلی سعی کرده است ویژگیهایی را که در داستانهای برجستۀ عاشقانه عامل روایی را در برابر عامل غنایی کم رنگ میکند، نشان دهد. عواملی مانند توصیف کشمکشهای عاطفی، وجوه شعری و غنایی، استفاده از زبان غنایی، حضور من راوی در ...
[ 3 ] - مؤلفههای زبان غنایی در تغزلات فرخی سیستانی
فرخی سیستانی یکی از نخستین شاعران زبان فارسی است که تغزلهای او بهطور گسترده سرشار از کلام عاطفی است. در این مقاله که به شیوۀ سندکاوی نوشته شده، مؤلفههای زبان غنایی در تغزلهای این شاعر توصیف و تحلیل شده است. ساخت نحویساده، زمینۀ رواییبرخی تغزلها، کاربرد مَثَلو نداشتن ارجاعِ برونمتنی پیچیده، به زبانی ساده انجامیده که گوینده با آن، عواطف و احساسات خود را بهروشنی به مخاطب منتقل کرده است. ازسوی ...
[ 4 ] - تحلیل وجههای غنایی در داستانهای عاشقانه (با تکیه بر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی)
با توجه به اینکه شعر غنایی نوعی شعر کوتاه و غیر روایی است که به بیان احساسات میپردازد، این سؤال مطرح است که چگونه میتوان داستانهای بلند عاشقانۀ ادبیات فارسی را ذیل نوع ادبی غنایی جای داد. با بررسی داستانهای عاشقانه از منظر نقد نوع غنایی، این مطلب آشکار است که در داستانهایی که ماجرای عشقی برای گوینده مهمتر از ماجرای روایی است، وجوه مختلف بیان عاطفه بر اصل روایت سایه افکندهاست. بنابراین، و...
نویسندگان همکار