سارا حسینی
[ 1 ] - وجه تراژیک رمان سمفونی مردگان
تراژدی بهعنوان یکی از دیرینهترین ژانرهای ادبی، اکنون در آستانة سدۀ بیست و یکم، قرن اصالت تصاویر، از سوی برخی از منتقدان رد و انکار میگردد؛ اما در مقابل، عدهای نیز بر این باورند که گرچه جهان مدرن بسیاری از قابلیتهای خلق و پرورش تراژدی اصیل و کلاسیک را از دست داده است، اکنون این نوع ادبی در لباسی تازه به حیات خویش ادامه میدهد. رمان سمفونی مردگان یکی از آثار برجستة داستانی فارسی از ابتدا تاک...
[ 2 ] - بررسی وجوه تأثیر فضای مجازی بر زبان و ادبیات فارسی معاصر
گسترش اینترنت و امکانات آن در دهه هفتاد در ایران، سبب ایجاد تحولات مهمی در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی گردید که پدید آمدن شیوههای نوینی چون: وبنوشتها و اَبَرداستانها در حوزۀ نثر و نیز پیدایش شعر دیجیتالی و گسترش یافتن شعرهای تصویری و دیداری در حوزۀ شعر از مهمترین این تغییرات به شمار میآید. همچنین فراگیرشدن استفاده از اینترنت، این فرصت را در اختیار مخاطبان عام قراردادهاست تا به ارائۀ ن...
[ 3 ] - کارکرد تشبیه در فضاسازی رمان سمفونی مردگان
تشبیه، یکی از آرایههای بیانی است که با ادّعای همانندی میان دو یا چند امر، علاوه بر تصویرگری در شکل خُرد، در بُعد کلان و در ضمن بررسی بافت کلّی یک اثر، میتواند میزان و محکی برای سنجش میزان خلاقیت نویسنده یا شاعر در طرح این همانندیها باشد. نگاهی به ادبیات داستانی معاصر و بررسی نقش تشبیه در رمان فارسی، بر این امر صحّه میگذارد که در رمان، برخلاف شعر، اثرگذاری تشبیه از واحد جمله فراتر میرود و ...
[ 4 ] - A deconstructive critique of a mystical anecdote from the book Ronaq al-Majalis [The Prosperity of Meetings]
Deconstruction was first introduced in the thought of Jacques Derrida as a way of re-reading texts and questioning its presuppositions. This type of critique seeks to find new meanings by finding binary oppositions in the text and disrupting the superiority and domination of one side over the other, and on the other hand, by discovering gaps and discontinuities that have arisen in the text...
نویسندگان همکار