محمدرضا بیات
استادیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران
[ 1 ] - ارزیابی دیدگاه جان هیک دربارۀ دلائل پیدایی تصورات مختلف از خداوند
این مقاله به بررسی دیدگاه جان هیک - فیلسوف دین تحلیلی معاصر- دربارۀ دلایل وجود تصورات مختلف از خداوند و عدم امکان دستیابی به مفهوم خداوند میپردازد. ابتدا ضمن اشاره به تفکیک مفهوم و تصور خداوند و ویژگیهای اساسی تصورات گوناگون از خداوند - با تکیه بر مبانی او یعنی تفکیک نومن از فنومن کانت، «دیدن به عنوان» ویتگنشتاین متأخر و وصفناپذیری خداوند - نشان خواهیم داد که با تفکیک کانت تنها میتوا...
[ 2 ] - تجربۀ زیبایی یا عشق در افلاطون به مثابۀ تجربۀ دینی
مسئلۀ اساسی در این مقاله این است که آیا میتوان تجربۀ زیبایی یا عشق در افلاطون را نوعی تجربۀ دینی شمرد. ابتدا با بیان دیدگاههای گوناگون دربارۀ تجربۀ دینی به تبیین دیدگاه افلاطون دربارۀ زیبایی و عشق و نسبت میان آنها پرداخته و در نهایت، با اثبات الوهیت زیبایی در افلاطون نشان دادهایم که اگر تجربۀ دینی را نوعی مواجهۀ توأم با آگاهی بیواسطۀ تجربهگر با موجودی الوهی یا به تعبیر دینی، خداوند بدا...
[ 3 ] - معناشناسی علامه حلی از مفاهیم حسن و قبح اخلاقی
معناشناسی مفاهیم اخلاقی، بداهت و تعریفپذیری یا تعریفناپذیری آنها از زمره مباحث فلسفه تحلیلی اخلاق است. در این مقاله تلاش کردهایم تا با تکیه بر معناشناسی فیلسوفان تحلیلی اخلاق معاصر از مفاهیم اخلاقی، دیدگاه علامه حلی را به عنوان یکی از متکلمان امامیه که بیش از دیگران به مباحث فلسفة اخلاق پرداخته است، توضیح داده و بررسی کنیم. اگرچه علامه حلی مانند آدامز از فیلسوفان تحلیلی اخلاق معاصر، مفاهیم...
[ 4 ] - بررسی نسبت امرِ الوهی و شخصوارگی
نسبت «شخصوارگی» و «امرِ الوهی»، همواره، از مسائل مهم الهیات و فلسفۀ دین بوده و سبب شکلگیریِ دوگانۀ «شخصوارگی» و «ناشخصوارگیِ» امرِ الوهی شده است. «شخصوارگی» به معنای داشتن اوصافی مانندِ علم، قدرت، اراده و خیر است که در انسان نیز، به صورت محدود، دیده میشود. «تئیزم» با نسبت دادن چنین اوصافی به امرِ الوهی، مهمترین مدافع شخصوارگی است. در مقابل، «پنتئیزم» چنین استدلال میکند که الف) شخص، مساوی ...
نویسندگان همکار