عبدالرضا علیزاده
استادیار دانشکدۀ حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهران
[ 1 ] - نظم عمومی در رویکرد حقوقی، فقهی و جامعه شناختی
شکل میگیرند که در عمل در روابط اجتماعی، چهرة مصالح عمومی را به خود میگیرند. از گذشتهها اندیشمندان حقوقی در تلاش بودند تا با ایجاد سازوکاری از این مفاهیم (که قوام و دوام جوامع به آنها بستگی بسیار دارد و موجد نظم عمومی هستند) حفاظت کنند. حقوقدانان در بررسی قواعد و نهادهای حقوقی، مفهوم نظم عمومی را شناسایی کردند و آن را ضابطهای برای تحدید ارادۀ افراد میدانند. با وجود این، عالمان حقوق درمورد م...
[ 2 ] - آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیماییها در پرتوِ اصل 27 قانون اساسی ایران
نیاز به معاشرت و همدلی با افراد دیگر جامعه، از اساسیترین نیازهای بشر است. خداوند عزوجل «آزادی» را در انسان به ودیعه گذاشت تا انسان بتواند با اختیار خود، در هر زمان و مکانی به انسانهای دیگر بپیوندد. قانونگذار اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز این حق را برای ایرانیان به رسمیت شناخت تا بتوانند برای تبادل دیدگاهها و بیان مطالباتشان، اجتماعات قانونی موقتی تشکیل دهند. بر اساس اصل 27 قانون اساسی ایران...
[ 3 ] - تحلیلی اجتماعی- حقوقی و معرفتی از رویة قضایی
کار جامعهشناسی حقوق بررسی اجتماعی- حقوقی پدیدارهای حقوقی است. رویة قضایی در معنای ویژة آن، شامل اندیشهها، قواعد و روشهایی است که دادرسان بهتدریج و در جریان صدور آرای قضایی ایجاد میکنند و کارکردهای گوناگونی برحسب جایگاه خود در هر نظام حقوقی و اجتماعی دارد. در این مقاله، با هدف تحلیل نظری و جامعهشناختی «رویة قضایی»، جایگاه و اهمیت، رویة قضایی در نظام حقوقی و ارتباط آن با منابع دیگر حقوقی را...
[ 4 ] - بازشناسی عدالت معاوضی از دیدگاه مطلوبیت گرایی(یوتیلیتاریانیسم)
عنصر اصلی ارزش مبادله ای در یک قرارداد، مطلوبیت است؛ معیار سنجش این ارزش، احساس رضایت نسبت به یک موقعیت ناشی از تحقق ترجیحات برپایه توازن ناشی از اجرای تعهدات خود و طرف مقابل است. تعادل عوضین در ارزش، تملیک به تملیک و تسلیم به تسلیم و تعادل حقوق و تعهدات طرفین در عقد معاوضی برپایه مطلوبیت، عدالت معاوضی را موجب می شود. قرارداد واجد وصف اخلاقی، دو آرمان «خودآئینی» یعنی تبلور اراده آزادانه و آگاها...
نویسندگان همکار