منصور کلاه کج
نویسنده مسئول و دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان.
[ 1 ] - چیستی هویت بصری ایرانی از منظر گرافیک
سیطره و نفوذ رسانههای جدید که عمدتاً با نرمافزار، تصویر، فونت و موضوع مشترک در حال گسترش است،اگرچه نویدبخش زبان بصری یکدست برای ارتباط آسانتر است، اما این یکدستی زبانی، همواره مخاطراتی چون، به حاشیهراندن یا فراموشی فرهنگهای بصری متنوع جهانی را نیز به دنبال داشته است. در ایران نیز این مخاطرات، با عدم استمرار محتوا و عناصر بصری ایرانی در حوزههای مختلف، چون، مخدوششدن سیمای شهرها، ناپدیدشدن ...
[ 2 ] - تحـولات گرافیـک بستـه بنـدی محصـولات برنـدهای، برند بزرگ فریتولی، از سال 1960 میلادی تا کنون
تغییر و تحول گرافیکی برندها، معمولاً تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییر مأموریت و بهدستآوردن سهم بیشتری از بازار یا حفظ آن و نیز عوامل اجتماعی، سیاسی یا پیشرفتهای فناورانه است. برخی از برندها و شرکتهای بزرگ با سابقه چند ده ساله، با گذشت زمان مجموعه عناصر بصری، نمادها و نشانههای قدیمی خود را کنار گذاشته یا بازنگری کرده و آنها را با قالبی جدید در معرض دید مشتریان خود قرار میدهند. تغی...
[ 3 ] - تصویر و سیمای شهری، روستایی و محیط طبیعی خوزستان و تأثیر سیلاب بهار ٩٨ برآن، با تأکید بر شهراهواز
سیلابهای بهار سال 1398 در کشور که چند استان را درگیر خود کرد، جدای از خسارات مالی، جانی و آواره شدن شهروندان، مشکلات و نابسامانیهای متعدد دیگری را نیز ایجاد کرد. یکی از این مشکلات به هم ریختگی بصری فضای شهری روستایی یا محیط طبیعی مناطق درگیر بوده است. در استان خوزستان، به علت گستردگی و وسعت مناطق درگیر و نیز طولانی بودن زمان سیلاب، شدت و حجم این نابسامانیها و بههمریختگی...
[ 4 ] - مقایسۀ تطبیقی آثار صنایع دستی با ضوابط «نشان اصالت صنایع دستی یونسکو» (مطالعۀ موردی آثار چوبی «عبدالرحیم فروتن» خراط دزفولی)
چکیده بیان مسئله: ارزش نمادین صنایع دستی ملی و منطقهای و نیز همترازی آنها با سرمایۀ اقتصادی، که به وسیلة نظریهپردازانی چون «بوردیو»، بیان شده، نشان از ارجمندی آنها در نزد جوامع توسعه یافته است. جایگاه نمادین صنایع دستی و کارکرد فرهنگی این هنرها، که برآمده از اصالت آنها است، سبب میشود تا اصالت این آثار همواره مورد توجه قرار گیرد. بر ای...
نویسندگان همکار