محمد حسن پور
دانشگاه سیستان و بلوچستان. دانشکده هنر، گروه صنایع دستی
[ 1 ] - ماهیتِ دور هرمنوتیکیِ فهم، در زیباییشناسیِ تأویلِ عکس
در هرمنوتیکِ کلاسیک، فرایندِ فهم، عملی ذهنی است که به وسیلة آن، تجربة انسان زنده درک میشود. فهم، گشایندة جهانِ خود و دیگران، به روی ماست. به بیان هایدگر اما، فهم، قدرتِ درک امکانهای خود شخص است برای هستی و در متن زیست جهانی که وی در آن زندگی میکند. چگونگیِ حصولِ به فهم، لایههای فهم و مسئلة حلقوی بودنِ فهم، دغدغة متألهین هرمنوتیک و هستیشناسان بوده است. در این میان رولان بارت1در آخرین...
[ 2 ] - ارجاع به زمان ازدسترفته، به مثابه امر حاضر در عکسهای خصوصی
عکس همواره چیزی را از گذشته، ردّ و جعل می<span style="line-height: 120%; font-size: 13p...
[ 3 ] - عکاسی، دستگاه تداومساز شمایلنگاری مدرن
میتوان ساخت شمایل را برخاسته از نگاه و فهم عمیق انسان از جهانبینی او دانست که از دیوارنگارههای کهن تا شمایلهای مذهبی مسیحی و سرانجام نمودهای عصر مدرن را شامل میشده و عموماً با کتمانِ نوعی ترس، خواست تسلط بر آنچه که میتواند چندپاره در آینده رخ دهد، به منظور دورکردن بلایا و مرگ و نیز دستیابی به مغفرت، بهروزی و سعادت همراه بوده است. در این صورت این پرسش به ذهن خطور میکند که چگونه است ک...
نویسندگان همکار