اسحاق طاهری
دانشیار فلسفه – مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
[ 1 ] - چگونگی رویکرد تطبیقی و موجودیّت نفس
چگونگی پیدایش نفس و نحوه موجودیت و ارتباط آن با بدن موضوع سخن این نوشتار است. در بحث حدوث نفس، ارسطو قائل به حدوث جسمانی است؛ گر چه بر اساس برخی دگر از گفته های وی، می توان او را قائل به حدوث روحانی نفس دانست. امّا ابن سینا به حدوث روحانی نفس قائل است و صدرا آن را در بدو پیدایش، جسمانی دانسته است. ارسطو، ابن سینا و ملاصدرا هر سه، بر وحدت نفس اصرار دارند؛ هر...
[ 2 ] - اصالت سفر تثنیه و نوید ظهور اسلام درآن
در این نوشتار برخی نقدهای اهل کتاب پیرامون تورات مطرح شده است؛ به رغم وجود نگرشی سنّتی مبنی بر اصالت کلّ تورات و انتساب کلّ آن به حضرت موسی(ع)، پژوهشهای دقیق تاریخی و زبان شناختی حاکی از آن است که بخش عظیمی از تورات به دست افراد مختلف و در زمانهای متفاوت نگاشته شده است؛ بنابر این نمیتوان همۀ آن را نوشتۀ حضرت موسی(ع) دانست. اما بخشهایی از آن مانند سفر تثنیه، نوشته یا املای مو...
[ 3 ] - بنیاد طبیعت از منظر علم و دین
اصل یا اصول بنیادین طبیعت کدام است؟ پدیدههای مادی از چه فراهم آمده اند؟ این نخستین پرسش انسان، در سراسر تاریخ علم و فلسفه کانون پژوهش بوده است. اما آن هنوز پاسخ قطعی نیافته است. از نظریههای روزگار یونان باستان در این باره، اتمیسم عمری طولانی یافت. اما بنابر آموزههای فیزیک کوانتوم، موجودات دنیای اتم دیگر پیرو قوانین عالم کبیر نیست و موازین جایگزین نیز تا کنون کشف نشده یا به قدری مورد اختلا...
[ 4 ] - بنیاد معرفتی ساختار علم کلام
مبانی معرفت شناختی علم کلام، موضوع این نوشتار است. از این منظر، اقتضائات فطرت انسان و نیازهای بنیادی آن و اصول عقلیِ ناظر بر حجّیّت نصّ آسمانی، مبادی معرفت شناختی در علم کلام است. برهمین اساس، مادامی که اصل دین و نصّ آسمانی آن، به طور مستدلّ پذیرفته نشود، آنچه از طریق براهینی چون «امکان و وجوب» و «حرکت» حاصل میگردد، «علّت العلل» و « محرّک لا یتحرّک» و امثال آن است و بدیهی است که این گونه امور را نمی ت...
[ 5 ] - ثروت و فقر در ایالات متحده
این نوشتارترجمهی فصل دوم کتابِ «دموکراسی اقلیت، اثر مایکل پارنتی اندیشمند علوم سیاسی و منتقد نظام سرمایه داری آمریکا است. او در این اثر، بر اساس اطلاعات مستند و برگرفته از جرائد و رسانههای امریکا، تفاوت فاحش و باورنکردنی بین طبقهی ثروتمند و طبقات میانی و پایین را بهتصویر کشیده است. آسیبهای ناشی از زیاده طلبیهای بیش از حد نظام سرمایه داری در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و محیط زیست، در این اثر ...
[ 6 ] - تجرد نفس از نظر ارسطو، ابن سینا و ملاصدرا
چگونگى طرح و پیشرفت موضوع تجرد نفس انسانى توسط سه فیلسوف بزرگ ارسطو (384- 322 قم) ، ابن سینا (370-428 ه ق) و ملاصدرا مسأله ى این مقاله را تشکیل مىدهد. تعارض پارهاى از سخنان ارسطو منشأ اختلاف نظر شارحان او در این باره شده است. کسانى چون اسکندر افرودیسى (قرنهاى سوم و دوم قبل از میلاد) و ابن رشد (595-520 ه ق) قول به مادیت و فناپذیرى نفوس شخصى و ابن سینا و توماس آکوئیناس (1274-1227 م) باور به ت...
نویسندگان همکار