حسن مهدی پور
هیئت علمی گروه عرفان پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
[ 1 ] - تعارض «نظر و عمل» در مسئله «جبر و اختیار» از دیدگاه عطار نیشابوری
موضوع این نوشتار تبیین مسئلهگونگی موضوع جبر و اختیار در اندیشۀ عطار است؛ بدین معنا که چرا در برخی اشعار او صریحا با جبرگرایی مواجههایم و هرگونه اراده و قدرت از انسان سلب میشود، اما در مقابل اشعار فراوانی از او را نمیتوان بدون مختار بودن انسان فهم کرد. در تلاش برای تبیین این تعارض این نتیجه حاصل آمد که خاستگاه اصلی در واقع تعارض در دو مقام نظر و عمل است؛ آندسته از اشعار عطار که ناظر به مباح...
[ 2 ] - نسبت «فضیلت گرایی» و «غایت انگاری» در اندیشه اخلاقی امام خمینی(س)
موضوع نوشتار حاضر نسبت میان دو رکن «فضیلت گرایی» و «غایتانگاری» در اخلاق هنجاری امام خمینی و ملاک نهایی ارزش اخلاقی اعمال است و سعی شده به روش توصیفی - تحلیلی و با ابتنا بر انسانشناسی فلسفی - عرفانی وی برای پاسخ به مسئله ملاک ارزش اخلاقی اعمال از نظر امام نظریه تلفیقی از این دو رکن با عنوان «غایتانگاری فضیلت بنیاد یا ویژگینگر» مصطلح در فلسفه اخلاق ارائه شود بدین معنا که ارزش اخلاقی اعمال د...
[ 3 ] - مسئلۀ «امکان اخلاق» و وحدتگرایی عرفانی
مسئلۀ «امکان اخلاق» در قرائت وحدتگرایانه عرفانی یکی از چالشهای پیش روی متفکران حوزۀ نسبت اخلاق و عرفان است. یکی از نظریههای مهم در این حوزه، «ناسازگاری اخلاق با وحدتگرایی عرفانی» است، بدین معنا که این نگرش عرفانی اخلاق را ناممکن و بیمعنا میسازد. در این نوشتار با رویکردی توصیفی - تحلیلی و با ابتنای بر نگرش منطقی، ضمن تقریر مدعای قائلان به این نظریه، پیشفرضهای آنها دربارۀ اخلاق و علتهای...
نویسندگان همکار