حسین حسن پور آلاشتی
دانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه مازندران.
[ 1 ] - نماد در غزل بعد از انقلاب اسلامی
تحوّلات و دگرگونیهایی که در سه دهة اخیر در بنمایههای فکری و ایدئولوژیکی شاعر امروز صورتگرفته، تغییرات بنیادینی را در ساختار زبانی و بلاغی شعر و غزل این دوره فراهمآورده و طیف شعری وسیعی را در قلمرو ادبیّات مقاومت در حیطة غزل با درونمایة جنگ - که غالباً میتوان آنها را به دو دستة غزلحماسه و غزل سرخ تقسیم و تفکیک کرد - فراروی شاعر این دوره گشودهاست و در این مقال و مجال، نماد به عنوان یکی از...
[ 2 ] - بررسی سرمتنیت در غزل سبک هندی
کلیمکاشانی در غزلپردازی از جهاتی به سبکعراقی نظر دارد. در اینمقاله که باهدف شناخت مانندگیهای غزل سبکهندی و عراقی نوشتهشده، بنابراینفرض که غزل سبکعراقی الگوی غزلپردازان سبکهندی بودهاست و ازاینرو در محور افقی و عمودی گرایش به این سبک در غزل سبکهندی مشهوداست، تلاشگردیده تا ژانر غزلهای کلیم بر اساس نظریۀ سرمتنیت ژرار ژنت به شیوهای توصیفی- تحلیلی بررسیشود. بدین منظور، با توجه ...
[ 3 ] - بررسی تمایز و قیاس ناپذیری سبک هندی با سبکهای قبل از آن از چشم انداز نظریهی تامس کوهن
چکیده سبک هندی یکی از سبکهایی است که با سبکهای قبل از خود، یعنی خراسانی و عراقی، تفاوتهای آشکاری دارد و اغلب متخصصان و منتقدان، این سبک را به منزلهی نوعی گسست ادبی میدانند که به سبب آن شعر فارسی یک دورهی متمایز و قیاسناپذیر از دورههای قبل را تجربه کرده است.نویسندگان این مقاله بر این باورند که این موضوع، یعنی تمایز و قیاس ناپذیری این سبک، را میتوان از چشمانداز نظریهی تامس کوهن، فیلسوف...
نویسندگان همکار