ابراهیم سلیمی کوچی
استادیار ادبیات تطبیقی، دانشگاه اصفهان
[ 1 ] - مؤلفههای نوجویانة آثار بهرام صادقی و «رمان نو»؛تأثیر و تأثّر یا توارد؟
در عموم مطالعاتِ تطبیقی، آنچنان بر تقلید و اقتباس ادبیات داستانی معاصر ایران از ادبیات غرب تأکید شده که سهم عمدة تحولات تاریخی و اجتماعیِ این سرزمین در پیدایش نوجوییها و نوآوریهای صورتپذیرفته در ساحت ادبیات داستانی نادیده گرفته شده است، اما با توجه به آنکه ادبیات هر جامعه در هر دورة تاریخی تا حدودی تحت تأثیر جریانات موجود در همان عصر و محیط است، میتوان زمینههای بروز مؤلفههای مدرنیته...
[ 2 ] - بررسی بینامتنی مفهوم سیمرغ در مجمع مرغان ژان-کلود کَریِر
نمایشنامهی مجمع مرغان ژان کلود-کَریِر، از جمله متون اقتباسشده از منطقالطّیر عطّار است. کَریِر در این اثر، سعی بر آن داشته که شکل اصلی داستان عطّار را حفظ کرده و با توجّه به ضرورتها و محدودیتهای متن نمایشی در آن تغییراتی انجام دهد. از جمله تغییرات شاخصی که او در این متن انجام داده، دگرگونی مفهوم «سیمرغ» است. در واقع، کَریِر همجهت با مؤلفههای جهان-نگری خویش و نوعی شبهعرفان ناسوتی، معنای دیگری را ب...
[ 3 ] - بررسی بینامتنی هفت وادی عشق منطق الطیر عطار در «مرد نیم تنه و مسافرش» از آندره شدید
جستجوی عشق و رسیدن به کمال یکی از اصلیترین بنمایههای میراث ادبی و هنری جهان است. جهانشمول بودن این درونمایه ازجمله عللی است که باعث شده این مفهوم در آثار نویسندگان متعدّدی منعکس شود. منطقالطیّر عطّار، این مفهوم را در قالب "هفت وادی عشق" که بیانگر سیر صعودی انسان برای رسیدن به کمال است، به تصویر کشیده است. آندره شدید، نویسنده فرانسوی زبان، در داستان کوتاه «مرد نیمتنه و مسافرش»، جستجوی کمال و ...
نویسندگان همکار