رضا خبازها
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهران
[ 1 ] - سبک تخلص آوری در غزل و سیر آن
شاعرانی که به ذکر نام شاعرانۀ خویش (بیشتر در مقطع غزلیّات) توجه داشتهاند، در این زمینه از شیوههای جالب و متنوعی سود بردهاند که تاکنون این شیوهها موضوع پژوهشی جدی قرار نگرفته است. اقسام تجرید و انتزاع (همچون خطابالنفس، غایب انگاشتن متکلم، تجرید با تشبیه و تجرید مطلق غیرقالبی که تا به حال از برخی غفلت شده است)، نقل تخلص از زبان دیگران، ذکر تخلص در وصف خویش و تخلصآوری پنهان و سایهوار، دستم...
[ 2 ] - نقش خطاب در رباعیهای افضلالدین کاشانی
مخاطب ساختن خویشتن، غیرانسانها، خدا، پیامبر، معشوق، مخالف، خواننده و جز ایشان و نیز مخاطب ساختن انسانها از قول آفریدگار، آغازگر بیش از نیمی از رباعیهای منسوب به بابا افضل کاشانی است که در رباعیسرایی در میان شعرای فارسیزبان، مقامی والایی دارد. گاهی نیز در اثنای سروده به مخاطب التفات میشود. از اینها گذشته، شاعر برای بیان مقصود خویش از امر، نهی و خبر دادن به مخاطب همراه با تحریض، تحذیر، ملا...
نویسندگان همکار