علی احمدزاده
دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
[ 1 ] - واکاوی روانشناختی مضامین مشترک در اشعار سید قطب و دیوان ترکی شهریار
ناکامیها و تضادهای زندگی، موجب آشفتگی انسان میگردد و ساختار شخصیتی «من» (ego) را مختل میکند. در چنین شرایطی، سیستمهای دفاع روانی فعال میشود تا با از بین بردن اضطراب و تشویشی که «من» را تهدید کرده است، آرامش را دوباره به انسان برگرداند. «سید قطب» و «شهریار» نیز، به علت عوامل مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی و...، در زندگی خویش دچار اضطراب و هیجانهای نامطلوب گشتهاند. از آنجا که اشعار این دو شاع...
[ 2 ] - عمادالدین نسیمی و جایگاه او در شعر شیعی ترکی
عمادالدین نسیمی، از شاعران متعهد شیعی، با عاطفهای صادق و قلمی ساده و روان، اشعاری زیبا و دلانگیز در مدح و رثای پیامبر9 و اهلبیت: ایشان به زبان ترکی سروده است. دیوان ترکی این شاعر نامدار ایرانی، بیانگر بخشی از فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم است که تاکنون از لحاظ علمی به آن توجه نشده و غبار فراموشی همچنان بر صفحات آن سنگینی میکند. این پژوهش که اساس آن توصیف و تحلیل است، به تحلیل بنمایههای ...
[ 3 ] - نقد روانکاوانه شخصیت عمادالدین نسیمی با تکیه بر مکتب روانشناسی تحلیلی یونگ
پژوهش کنونی با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به کتابهای مختلف روانشناختی و تکیه بر مکتب یونگ، مهمترین کهنالگوهایی را که عامل رشد شخصیت انسان هستند، از دفترهای شعر ترکی و فارسی عمادالدین نسیمی استخراج نموده و سپس به نقد روانکانه آنها پرداخته است. "کهنالگوهای رشد" همچون "سایه"، "آنیما" و "خویشتن" در قالب نمادهای گوناگون در شعر این شاعر به کار رفته است. با تحلیل روانشناختی شخصیت نسیمی از...
[ 4 ] - مناقشة فکرة «الإنسان الکامل» فی أشعار ابن الفارض فی إطار آراء یونغ
المضامین المشترکة فی آداب الأمم التی لم تُرتبط ببعضها، تُعتبر حصیلة طبقة من النفس تسمّی «اللاوعی الجماعی». إن الأبعاد الکامنة فی هذا المستوی من الذهن البشری تتجسّد فی إطار رموز مختلفة یطلق علیها یونغ تسمیة «النموذج الأصلی». بما أنّ الشعر الصوفی ینبع من ذات الشاعر وإستلهامه من «اللاوعی الجماعی» فبالتالی یمکننا أن نجد فیه النموذج الأصلی. إحدی هذه النماذج الأصلیة تتجسّد فی نموذج «الإنسان الکامل» والذی ق...
نویسندگان همکار