حسینی, سید هاشم
دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان
[ 1 ] - مطالعه تطبیقی- تحلیلی نقوش سفالینه های آقکند با نقوش منسوجات قرن های چهارم تا ششم ه.ق.
The Aghkand potteries have high position in the classification of pottery types of the early Islamic period. Since the researchers assess the start and use of Aghkand potteries from the 4th century to the mid of the middle Ages of Islamic period, so in this paper we perused the comparison of pottery designs of Aghkand and textile designs of Buyid and Seljuk periods that lie in the interval. Whi...
[ 2 ] - مطالعه و شناخت نقوش جاندار بر روی سفالینه های نیشابور (در قرن سوم و چهارم ه .ق)
نقشمایه ها در هنر سفالگری حامل مفاهیم و مضامینی است، که تجلیگر جهانبینی جوامع بشری به شمار میآیند؛ نقوشی که بر سفال نقش میبندد، بیانگر میراثی است که در آن بستر به وجود آمدهاند. تحقیق پیش رو، به بررسی و تحلیل نقوش جاندار برروی سفالینههای نیشابور در دوره سامانیان میپردازد؛ که جزو زیباترین و اسرارآمیزترین نقوش سفالینههای اسلامی محسوب می شوند. اهداف این پژوهش عبارتند از: شناخت مفاهیم و مض...
[ 3 ] - جلوههای هنری در تزیینات کاشیکاری مدرسة خان شیراز
چکیده: مدرسة خان شیراز یکی از مهمترین مدارس دورة صفوی است که از نظر معماری و تزیینات معماری، خصوصا کاشیکاری حائز اهمیت است. یکی از خصوصیات بارز در تزیینات کاشیکاری این بنا، وجود نقوش متفاوت با سبکهای مختلف است. با توجه به تاریخ ساخت بنای این مدرسه و تنوع در نقوش و رنگهای استفاده شده در تزیینات کاشیکاری آن، این سوال مطرح میشود که آیا این تزیینات مربوط به دورة صفوی هستند و یا در دورههای ب...
[ 4 ] - مطالعه و شناخت آرایه های معماری دو مسجد قاجاری (حاج شهبازخان و دولتشاه) در شهر کرمانشاه در قیاس با مسجد سپهسالار در تهران
During the Qajar era in the Kermanshah city, as an important city and the center of the government eldest son of Naseroddin shah, Mohammad Ali Mirza has made spectacular monuments including mosques with beautiful and special decorative features. In this study, an attempt was made, focusing on two mosques Dolatshah and Haj Shhbazkhan, the most important religious monuments of this period in Kerm...
نویسندگان همکار