تندی, احمد
[ 1 ] - تفسیر نقش لیلی و مجنون در آثار غیاث الدین بارویکرد آیکونولوژی
احیای دوباره موضوع آیکونوگرافی(iconograph)و آیکونولوژی(iconology) در نظاممطالعاتی اندیشه و فرهنگغرب حضور پر اهمیتی یافته است. در این مقاله سعی شده، به دلایل انتخاب موضوع نقش لیلی و مجنون و جهان بینی شرایط خلق این آثار توسط غیاث الدین نقش بند تاحدود قابل استنادی، دست یافت. به همین منظور با تکیه بر نظریه آیکونوگرافی وآیکونولوژی، درونمایههای تصویر لیلی و مجنون در ادبیات و تفکر غالب بر فرهنگ و ز...
[ 2 ] - سنجش تاریخی و تطبیقی ویژگیهای فنی و نقش پردازی دَرهای چوبی موزه بزرگ خراسان
در میان آثار تاریخی چوبی مجموعه حرم رضوی، درهایی وجود داشته که با اجرای طرح گسترش و توسعه حرم، در دوره معاصر به انبار سازمان میراث فرهنگی خراسان در آرامگاه فردوسی منتقل شده است. این درها، در اثر آتشسوزی انبار، در سال 1391 و سوختن قسمتی از آنها، به مجموعه مصلی و در طی سال اخیر به مخزن موزه بزرگ خراسان راه یافته است. بررسیها نشان از آن دارد که از چهار دَرِ مورد مطالعه، یک دَر، دارای کتیبهٔ شعر بوده...
[ 3 ] - تأثیر الگوی توسعه شهری ابنربیع بر گونه گسترش شهرهای خراسان بزرگ در سدههای سوم تا هفتم هجری (با استناد به نوشتار تاریخی، جغرافینویسان مسلمان)
خراسان بزرگ در سدههای بعد از اسلام، در نمودهای متفاوت از تأثیرگذارترین نواحی بر فرهنگ اسلامی ایران بوده است. گونه گسترش شهرهای این منطقه در سدههای سوم تا هفتم هجری یکی از این نمودهاست. بارزترین خصوصیت شهرهای خراسان این دوره، گسترش بیشتر شهرهای بنا شده قبل از اسلام است که علاوه بر حفظ عناصر اولیه قبل از اسلام، با الگوی توسعه در دوره اسلامی تطبیق و بر اساس آن گسترش یافتند. در این پژوهش اثبات گر...
[ 4 ] - introduction and classification of seljuq pottery
The Seljuq arts is one of the most brilliant and prominent periods in Iranian art history, and considerable progress has been made in all the arts, including the pottery. The possibility of producing white bodies (white clay) due to the lack of kaolin was one of the Iranian potter’s long-standing aspirations. Iranian Seljuq potteries used a new artificial body called stone paste (Bādānehaye Jes...
نویسندگان همکار