ریخته گران, محمدرضا
[ 1 ] - نسبت «آفرینش هنری » نزد کانت و هایدگر با معنای «روایت » در نظر ریکور
در دوران مدرن آفرینش هنری، تحت تأثیر کانت، اغلب امری نبوغ آمیز و سوژه محور فهم میشود، آفرینشی مستقل و مقدس. نزد او معنای آفرینش مترادف عمل ترکیب در قوه متخیله است. این قوه تشتت شهودات حسی را منظم کرده و در قالب مقولات فاهمه وحدت میبخشد. این ترکیب یا وحدت بخشی یک سوی آفرینش است و دیگر سو هنرمندِ نابغه است. نزد هایدگر اما آفرینش هنری به نوعی در کارکردهای فرهنگی هنر نمایان میشود. به عبارت دیگر ...
[ 2 ] - بازتاب اندیشه گابریل مارسل در نمایشنامههای او
گابریل مارسل فیلسوفِ اگزیستانس، نمایشنامهنویس، موسیقیدان، منتقد تئاتر و موسیقی معاصر فرانسوی است. نمایشنامههای مارسل پیوندی ناگسستنی با مفاهیم فلسفی او دارد. مارسل خود میگوید که عشق به موسیقی و تئاتر در او از علاقه پرُشور به فردیت موجودات و جذابیت مقاومتناپذیر رازهای بیپایان به سوی حقیقت سرچشمه میگیرد. مارسل در فلسفه اگزیستانس راه امید را برای انسان میگشاید؛ در نمایشهایش انسان و موقعیته...
[ 3 ] - نسبت زیباییشناسی و هنرهای سنتی در حکمت هنر هندو
یکی از مفاهیمی که در دوران معاصر و پیرامون چیستی هنر کاربردی فراوان یافته، اصطلاح «زیباییشناسی» است. گرچه این اصطلاح با ظهور فیلسوف آلمانی بائومگارتن و سپس ایمانوئل کانت معنای تازهای در فلسفه غربی یافت، اما امروزه در مورد انواع هنر از جمله هنرهای برآمده از سنتهای شرقی نیز استعمال میشود. هدف از نگارش این مقاله، که به صورت تأویلی-تحلیلی انجام میپذیرد، آسیبشناسی کاربست اصطلاح زیباییشناسی ...
نویسندگان همکار