Mohammad MOHAMMADI-AGHDASH

Maître Assistant Université de Tabriz

[ 1 ] - ناهمگونی بیانی: مورد مطالعه "جزیره‌های متنی" در رمان یک زندگی اثر موپاسان

در این نوشتار بر آنیم تا، ضمن دقت نظر بر روی مفهوم زبانشناختی "جزیره‌های متنی" یا به عبارتی دیگر کلمات و جملات داخل گیومه، تاملی در کلام ناهمگون راوی ِ داستان، از ورای رُمان، در رمانیک زندگی گی دو موپاسان داشته باشیم. پر واضح است که در نیمه دوم سده‌ی نوزده میلادی در کشور فرانسه از گوستاو فلوبر به بعد، - نویسنده تحول‌گرا و خالق داستان مشهور مادام بواری، - رمان و رمان‌نویسی به شدت ...

[ 2 ] - Violence du langage dans l’œuvre dramatique de Samuel Beckett : la quête du néant

L’homme beckettien représente grosso modo sur la scène de théâtre des années cinquante le spectacle de souffrance physique et de désintégration totale du sujet qui est le fait d’un trauma et d’un complexe plus profonds, celui du vide de matières scéniques et du mal fondamental qu’on traiterait d’existentiel. En d’autres termes, le mal est dans ce monde quelque chose d’inné chez l’être humain. C...

[ 3 ] - از حیوان انگاری تا تخریب ساختار زبان نمایشی : (عدم)‌معنا نزد بکت از خلال ملاحظاتی بر دریافت نمایش‌نامه‌های او در ایران

چکیده تئاتر آبزورد (پوچ‌گرای) ساموئل بکت، بی‌بدیل و فلسفی‌ترین در نوع خود میان همۀ آثار نمایشی پست‌مدرن فرانسه‌زبان، گفتمانِ انسانی‌است ترسیده و مصیبت‌زده که، متاثر از خشونت‌های غیر‌قابل توصیف جنگ خانمان‌سوز جهانی دوم، به‌شدت در هستی ”احساس دل‌زدگی و بی‌معنایی“ می‌کند. بِکت شخیصیت‌های سال‌خورده و علیل خود را در مرز بین هستی و نیستی ترسیم و به هر بیان ممکن این نکته را به ذهن مخاطب متب...

نویسندگان همکار