عیسی امن خانی
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گلستان
[ 1 ] - مرگ قصیده (نگاهی به چرایی زوال قصیدۀ مدحی در دورۀ معاصر با رویکرد دیرینهشناسانۀ میشل فوکو)
قصیده اولین قالب شعری است که شاعران ایرانی در آن به طبع آزمایی پرداختهاند. علیرغم فراز و فرودها، تا عصر مشروطه این قالب (در کنار غزل و مثنوی) همواره قالبی هنجار و مشروع بوده است؛ تا اینکه با ظهور طلیعۀ تجدد و انقلاب مشروطیت به ناگاه قصیده و درونمایۀ اصلیاش، مدح، با انتقادات تندی از سوی روشنفکران و شاعران این دوره چون آقاخان کرمانی، آخوندزاده، تقی رفعت و... مواجه گردید و یکباره به قالبی ناهنج...
[ 2 ] - آسیبشناسی درسنامههای ادبیات معاصرِ منظوم
پس از پذیرش شعر نیما و جریان نوگرایی در ادبیات، حضور ادبیات معاصر به عنوان یکی از دروس رشتۀ زبان و ادبیات فارسی نیز ضرورت یافت؛ این ضرورت به نوبۀ خود سبب تالیف درسنامههای متعددی چون بررسی ادبیات امروز ایران محمد استعلامی، جویبار لحظهها محمد جعفریاحقی، چشم انداز معاصر ایران سید مهدی زرقانی و ... گردید.علیرغم تعداد قابل توجه این درسنامهها، هنور تا تدوین درسنامهای که بتواند تصویر کاملی از ...
[ 3 ] - از انسجام مکانیکی تا انسجام ارگانیک (نگاهی جامعهشناختی به ساختار قالبهای شعر فارسی مدرن/نیمایی و پیشامدرن/پیشانیمایی)
انسجام یا فقدان انسجام شعر گذشته یکی از مسائل محل مناقشه میان نوگرایان و سنت گرایان بوده است؛ نوگرایان به تبعیت از نیما شعر گذشته را فاقد انسجام دانسته، به آشفتگی آن رای دادهاند حال آنکه برخی دیگر (عمدتاً سنتگرایان) شعر گذشته را نیز دارای و انسجام دانستهاند. به نظر نویسندگان این مقاله آنچه سبب این تناقض گردیده است، صورتبندی نادرست مسئلۀ ساختار شعر پیشامدرن و مدرن میباشد؛ برای رسیدن به پاسخ...
[ 4 ] - قدرت و ژانرهای ادبی (نگاهی تبارشناسانه به پیدایش داستانهای جنایی/ کارآگاهی در دورۀ معاصر)
ژانر جنایی/کارآگاهی یکی از ژانرهای ادبیای است که میتوان پیدایش آن را به گفتمان مدرن نسبت داده، از ارتباط این دو با یکدیگر سخن گفت چرا که میان عناصر اصلی داستانهای جنایی/کارآگاهی (کارآگاه، توجه به جزئیات و ...) با گفتمان مدرن و نظام معرفت شناسی آن ، تجربهگرایی (پوزیتیویسم)، ارتباط معناداری وجود دارد تا آنجا که میتوان این ژانر ادبی و عناصر آن را انعکاس دهندۀ گفتمان مدرن و نظام معرفت شناختی ...
[ 5 ] - تقلیل نظریههای پسامدرن در پژوهشهای ادبی معاصر (نگاهی به کتاب داستان کوتاه در ایران: داستانهای پسامدرن با تأکید بر فصل شخصیتپردازی پسامدرن: نظریۀ فوکو)
دلیل توجه به نظریه/ نظریههای پسامدرن هرچه باشد، امروزه چهارچوب نظری بسیاری از پژوهشهای انتشاریافته همین نظریه/ نظریهها هستند. کاربست این نظریه/ نظریهها نیز معمولاً به دو شکل انجام میشود: الف) با ارائۀ تصویری بسیط و سادهشده از پستمدرنیسم (در این حالت تفاوت میان نظریههای پسامدرن نادیده گرفته میشود) مؤلفههای اصلی آن مانند عدم قطعیت، و ... استخراج و درادامه متن براساس آن مؤلفهها تحلیل/ ت...
نویسندگان همکار