طاهره کریمی
دانشگاه الزهرا
[ 1 ] - رمزگان شناسیِ «حیوان» در داستان های کوتاه شهریار مندنی پور
در این مقاله با رویکردی نشانهشناختی مبتنی بر مطالعهی رمزگانها به تحلیل چند داستان کوتاه شهریار مندنی پور پرداخته می شود. این نوع از تحلیل در قالب تحلیل رمزگانی صورت می گیرد که بارت آن ها را در پنج دسته مطرح کرده است. از میان این پنج دسته، سه دسته رمزگان های دالی، نمادین و فرهنگیِ بارت برای تحلیل حاضر در نظر گرفته شده است. در این جستار، شش داستان کوتاهِ «سایه ای از سایه های غار»، «خمیازه در آی...
[ 2 ] - پیش نمون و انواع آن در داستان های شهریار مندنی پور
چکیده فارسی: پیشینه ی شخصیت در آثار داستانی مسئله ای است که از مدت ها پیش وجود داشته، اما در ایران کمتر به آن پرداخته شده و بیشتر به صورت جزیی و گذرا مطرح بوده است. در این مقاله، پیش نمون و انواعِ آن در ادبیات داستانی به ویژه در داستان های شهریار مندنی پور بررسی و تحلیل می شود. شهریار مندنی پور در زمینه های ادبیات کودک و نوجوان، رمان بزرگسال و به ویژه داستان کوتاه قلم زده است. مندنی پور شش مجموع...
[ 3 ] - The Conceptual Metaphor of Jamal (Beauty) in Shams’ Lyrics
In this paper, based on the contemporary theory of cognitive metaphor, the metaphoric functions of Jamal (Beauty) and the clusters of images related to it, namely the world, man, face, sun, mirror, etc. in Mawlavi's lyrics are explained. In theology, the motif of conceptual metaphor of Jamal is Ro'yat (vision). Finding its way into mysticism, "vision" is expressed in the metaphor of B...
[ 4 ] - تحلیل شناختی تصویر «آهو» در دیوان شمس
قلمرو معنایی تصویر «آهو» در غزلهای مولوی قلمرو گستردهای است. این تصویر، تصویر همان آهوی سنت ادبی نیست که به واژههایی چون نافه و مُشک و تتار ختم شود بلکه در پسِ این استعاره، لایههای معنایی عمیق و ساحتهای جدید عرفانی نهفته است. در این مقاله با استفاده از نظریه شناختی استعاره معاصر و بر اساس دیدگاه های لیکاف و جانسون، دو نظریه پرداز معنی شناسی ساخت گرا، کارکردهای استعاری آهو و خوشههای تصویری...
نویسندگان همکار