سید علی روحانی
هیات علمی داشگاه هنر تهران، گروه سینما
[ 1 ] - جریان سیال ذهن و تاثیر آن بر روایت در سینمای دهه هشتاد ایران
یکی از مهمترین وجوه زیبایی شناسانه رمان مدرن، بهرهگیری از تمهید جریان سیال ذهن است. مفهوم سیالیت ذهن در اوایل قرن قبل و تحت تاثیر اندیشههای زیگموند فروید وکارل گوستاو یونگ به منصّه ظهور رسید. در ادبیات مدرن، جریان سیال ذهن تهمیدی است که در آن هنرمند از بیان ذهنیات شخصیتهای داستان که آمیزهای از ادراکات، خاطرات و تداعیها هستند آگاهانه بهره میگیرد و به کمک تکگویی درونی، روایت نامنسجم اما ه...
[ 2 ] - جنگ جهانی اول و چگونگی بازنمایی آن در سینمای ایران
رویدادهای مربوط به جنگ جهانی اول در ایران و نتایج اجتماعی و سیاسی آن همواره مورد توجه هنرمندان ایرانی معاصر بوده است که در این میان سینمای داستانی ایران تنها چند دهه است که ساخت فیلمهای تاریخی با موضوع ایران در جنگ جهانی اول را تجربه میکند. این تحقیق میکوشد نخست با تحلیل رابطه سینما و تاریخ از منظر رابرت ای رُوزِنستون، ویژگیهای پژوهشی این نوع آثار سینمایی و چگونگی دستیابی به نوعی تحلیل تار...
[ 3 ] - فرهنگ عامه و تأثیر آن در شکلگیری گونه کلاه مخملی در سینمای ایران
از آغاز پیدایش سینما در ایران تا امروز مجموعه آثاری پدید آمدهاند که با عنوان کلی فیلمهای کلاه مخملی شناخته میشوند. این فیلمها با بهرهگیری آگاهانه و مکرر از عناصر محتوایی و بصری فرهنگ عامه توانستهاند در ادوار مختلف سینمای ایران حضور داشته، مخاطبان عام و گاهی خاص را جذب کرده و به رونق صنعت سینمای ایران یاری رسانند. در این پژوهش علاوهبر تأکید بر ضرورت توجه به رویکرد مطالعات فرهنگی در تبیین...
[ 4 ] - پیوندسازی ژانری، امر هنجارمند و هنجارگریز فرهنگی در سینمای کمدی ایران (موردکاوی فیلمهای پرفروش کمدی در بازه زمانی 1362-1392)
این پژوهش به بررسی ابعاد زیباییشناسی و فرهنگی ژانر کمدی در بازة زمانی 1362-1392 میپردازد. با استفاده از ابزارهای تحلیلی نظریة ژانر و با توجه به متغیرهای تقاطعهای هنجارگریز (لذت ژانری) و هنجارمند (ارزشهای فرهنگی) و وضعیت پیوندی به تحلیل پرفروشترین نمونههای آماری کمدی در سینمای ایران پرداخته میشود. دادهها از طریق مطالعة اسنادی، کتابخانهای و مشاهدهای گردآوری شدهاند و با رویکرد توصیفی ـ...
نویسندگان همکار