محمد علی خادمی کوشا
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
[ 1 ] - تبدیلناپذیری حدود(مجازاتهای بدنی معیّن) در اسلام
برخی حدود و مجازاتهای بدنی معیّنشده برای جرائم خاص پیشینهای بسیار پیشتر از اسلام دارند. رسول گرامی اسلام6 نیز بر اجرای بدون تغییر آنها تأکید و با تبدیل آنها ازسوی یهودیان اطراف مدینه مخالفت کردهاند. باوجود این، امروزه شنیده میشود افرادی دیدگاه تبدیل مجازات را مطرح میکنند. ازآنجاکه ثبات و تبدیلناپذیری حدود اسلامی (بهعنوان حکم اولی) مطابق صناعت فقهی و از مسلّمات همۀ فرقههای اسلامی است، تر...
[ 2 ] - شرط قصد و ابراز صریح آن در قرارداد الکترونیکی از منظر فقه اسلامی
یکی از شروط صحیحبودن قراردادها وجود قصد جدی بر تحقق عقد همراه با ابراز صریح آن از سوی طرفین عقد است. این شرط در عقود حضورى پس از احراز عقل و بلوغ دو طرف قرارداد از قرائن موجود و بر اساس اصول عقلایى احراز مىگردد؛ ولی تحقق و احراز این شرط در قراردادهای الکترونیکی مشکل و با سؤالهای زیادی مواجه است؛ از قبیل اینکه با توجه به بیخبری یک طرف ایجاب از انشای قبول توسط طرف دیگر و غیرحضوریبودن آن، چگو...
[ 3 ] - شرط توالی در قراردادهای الکترونیکی
یکی از مسائل و مشکلات مطرحشده در قراردادهای الکترونیکی شرطیت توالی (موالات) بین ایجاب و قبول است. زیرا بر اساس برخی مواد قانونی و آرای فقهی، وجود اتصال بین ایجاب و قبول لازم است و از طرفی در نگاه آغازین چنین بهنظر میرسد که بین ایجاب و قبول در قرارداد الکترونیکی فاصله است و شرط توالی در قرارداد الکترونیکی رعایتشدنی نیست. نتیجۀ فقهی این مقاله پس از بررسی اصل اولی در مورد شرطیت توالی و پیشینۀ ...
[ 4 ] - بررسی فقهی انشای بیع الکترونیکی بدون الفاظ ایجاب و قبول
مطابق نظر فقها و بر اساس مواد قانونی، برای انعقاد بیع، وجود انشای فعلی یا انشای لفظی لازم است و طبق مادهٔ 340 قانون مدنی، باید الفاظ و عبارات ایجاب و قبولْ صریح در معنای بیع باشند. این همه در حالی است که در مواردی از بیع الکترونیکی، از ایجاب و قبول لفظی یا کتبی استفاده نمیشود و بلکه نقل و انتقال، بدون انجام داد و ستد و تنها با انتخاب قسمتی مثل «ارسال به سبد خرید» یا «ثبت سفارش» و گاهی با کلیککر...
نویسندگان همکار