تورج عقدایی
دانشیار،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان،زنجان،ایران
[ 1 ] - تحلیل و بررسی ریخت شناسی داستان هبوط و تعالی درغزلی از دیوان شمس
ازویژگی های مولوی در عرصه ی غزل پردازی گنجاندن داستان واره ها در غزل است.او از این طریق روشی نو در القای مفاهیم عرفانی به کار می گیرد. حاصل پیوند این غزل ها با داستان واره ها،غزل روایی است که به مثابه ی ابزاری مناسب برای القای اندیشه های مولانا به کار گرفته می شود.این غزل های روایی حاوی ناب ترین تجربه ی عارفانه است،اندیشه هایی که با روایت شدن؛نه تنها بهتر درک می شوند؛بلکه تأثیرگذاری شان نیز می ...
[ 2 ] - تعامل زبان و معنا در سوانح احمد غزالی بر پایه نظریه ارتباطی یاکوبسن
زبان تنها ابزار انسان برای بیان دقیق جهان تجربی او است. هر کس جهان را به گونهای خاص درمییابد و آن را با زبانی ویژه گزارش میکند. با توجه به این اصل میپنداریم که زبان در سوانح، بیانگر تجربیات منحصر به فرد احمد غزالی است. در این مقاله برای تعیین دقیق جایگاه پیام زیباشناختی متن سوانح، آن را با توجه به نظریه ارتباط یاکوبسن بررسی و تحلیل میکنیم تا نشان دهیم زبان در این کتاب، اگرچه برای ایجاد...
[ 3 ] - تحلیل طرحوارههای قدرتی در شعر حافظ
هدف مقالۀ حاضر، تبیین پایههای شناخت حافظ، بر اساس طرحوارههای قدرتی است. از این رو، این مقاله بر آن است که نشان دهد از منظر زبانشناسی شناختی، استعاره صرفاً ابزاری زبانی در راستای تزیین کلام نیست، بلکه قطعاً ابزاری شناختی است. چارچوب نظری این مقاله وامدار نظریۀ طرحوارههای تصویری جانسون است. در این مقاله، پس از تأملی بر سمت و سوی زبانشناسی شناختی، بر روی استعاره درنگ کردهایم و آنگاه با معرف...
[ 4 ] - نقد، بررسی و تحلیل تقابل حیرت و یقین در غزلیات عطار
دنیای عرفان، مملو از تقابلهاست؛ این عناصر متقابل که برگرفته از ویژگیِ کلِ هستی و جلوههای متفاوت آن و نیز حالات و تجربیات روحانی شدید و متفاوت عرفا در شرایط روحی مختلف میباشد، زبان عرفان را برای بیان این حالت متناقض، به سوی تقابل سوق دادهاست. حیرت و یقین، از جمله تقابلهای عرفانی و یکی از مراحل سیر و سلوک عارفانه است که در آثار شعرا و عرفا بهگونههای مختلف تجلّی یافتهاست. عطار نیز بهعنوان شا...
نویسندگان همکار