علی مدبر (اسلامی)
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
[ 1 ] - نقد و بررسی شبهه «بدعت» درباره منهج تفسیر قرآن با قرآن
برخی ناقدانِ منهج تفسیر قرآن با قرآن، این منهج را بدعت مفسران اهلِسنت پنداشتهاند. این شبهه، منهج تفسیری برخی تفاسیر شیعی، مانند المیزان و تسنیم را هدف گرفته است. در این مقاله، مدعای یادشده را نقد و بررسی و ثابت میکنیم روح حاکم بر این شبهه، همان پندار نادرست برخی اخباریان دربارۀ ناروا بودن تفسیر قرآن برای غیرمعصومان است و تفسیر قرآن با قرآن دستکم در محدودۀ تفسیر آیات متشابه با آیات محکم، دستور...
[ 2 ] - نقد شبهه «تأکید بر خشونت خانگی در آیه 34 سوره نساء»
برخی، حکم قرآنیِ نشوز زنان را خشونتآمیز دانستهاند. پاسخ این است که بر پایه تعریف خشونت در اصطلاح علوم سیاسی و نکاتی که در پی میآید، حکم یادشده نسبتی با «خشونت» ندارد. این حکم دارای ویژگیهای ذیل است: تدبیری برای پیشگیری از بروز خشونتهای لجام گسیخته و مانع فروپاشی بنیان خانواده است. مصداقی از نهی از منکر خانوادگی است که اجرای آن به شوهر عادل و آگاه به احکام الهی واگذار شده است؛ به زنان اختصاص...
[ 3 ] - مدرسه تفسیری علامه جوادی آملی
در این مقاله که به تبیین مدرسۀ تفسیری علامه عبدالله جوادی آملی میپردازد، علاوه بر بحث دربارۀ «منهج تفسیری» و «گرایش تفسیری» ایشان، به «مبانی تفسیری» و نیز «شرایط مفسر» از منظر این مفسر و معرفی «شاخصههای ساختاری و محتوایی تسنیم»، اثر گرانسنگ تفسیری ایشان، پرداخته میشود. گفتنی است که چون بنای مقاله بر اختصار است، در بسیاری از موارد، از تعلیل مدعاها پرهیز شده است؛ همچنین بسیاری از عبارات مقاله،...
[ 4 ] - بررسی انتقادی معاشرتپژوهی در میراث اسلامی و آثار معاصران (کاستیها و راهکارها)
پژوهشها و نگاشتهها دربارۀ اخلاق و آداب معاشرت، کاستیهایی دارند که با بررسی انتقادی شماری از نوشتههای موجود در میراث اسلامی از سدههای سوم تا ششم هجری و شماری از آثار نویسندگان معاصر، میتوان به آنها دست یافت. در این جستار، به اختصار به این کاستیها پرداخته میشود. کاستیهای یادشده در دو دسته قرار میگیرند: دستۀ نخست در محور پژوهش آداب معاشرت و در هفت حوزه قابلطرح است: 1. اصطلاحپژ...
نویسندگان همکار