رحمت الله عبدالله زاده آرانی
[ 1 ] - بررسی تطبیقی روش تفسیری فیض کاشانی و ابنکثیر
تفسیر القران العظیم ابن کثیر از تفاسیر روایی قرن هشتم است که متأثر از تفاسیر جامع البیان طبری و همچنین اصول تفسیری ابن تیمیه است. زمینه ها و بسترهای شکل گیری این تفسیر از یک سو و روش های تفسیری مفسر از سوی دیگر به این تفسیر ویژگی های ممتازی بخشیده که آن را شایستة تتبع قرار می دهد. بهویژه زمانی که آن را در ترازوی سنجش با تفسیری چون تفسیر صافی فیض کاشانی قرار دهیم که بر اساس رویکرد حدیثی علمای شی...
[ 2 ] - نقد سندی و دلالی روایات ناظر بر سورههای مکی و مدنی با تأکید بر دیدگاه سیوطی
To distinguish the Makki and Madani Suras and verses of the holy Quran is very useful in understanding the causes of revelation and also knowing the abrogating and abrogated, the absolute and the limited, the general and the particular, etc. Therefore, throughout history the researchers have always endeavored to distinguish between the Makki and Madani Suras. In this regard, the scholars, inclu...
[ 3 ] - شفافیت اقتصادی در اقتصاد اسلامی (با پافشاری بر منابع قرآنی و روایی)
شفافیت اقتصادی از مهمترین موضوعات در هر نظام اقتصادی به شمار میرود. این ضرورت زمانی بیشتر میشود که شفافسازی اقتصادی یکی از بندهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی را به خود اختصاص داده است؛ از آنجا که اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوئی الهامبخش از نظام اقتصادی اسلام معرفی میگردد این پرسش مطرح میشود که ظرفیت آموزههای فقهی و نیز قرآنی- روایی به عنوان منابع معرفتی نظام اقتصادی اسلام در ایجاد شفافیت اقت...
[ 4 ] - نقد متنی روایات تفسیر نورالثقلین بر اساس مستندات قرآنی
بدون تردید روایات مسند و صحیح یکی از گنیجینههای ارزشمند در تبیین آیات و رمزگشایی از آنها و تأویل متشابهات است. دستیابی به روایاتی که هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ متنی بتواند چنین نقشی را در فهم آیات قرآن کریم ایفا کند، همواره وجهة همّت قرآن پژوهان به ویژه در تفاسیر اثری بوده است؛ امّا مشکل اساسی موجود در نوع تفاسیر اثری یعنی «حذف اسانید روایات» موجب گردیده که احراز نسبت روایات به معصوم دستخوش ت...
[ 5 ] - بازخوانی نسبت بین جهانی و جاودانه بودن قرآن با جامعیت آن از منظر علامه طباطبایی
پارهای از اندیشمندان معاصر، از سر بیمهری به قرآن نگریستهاند و کاربست آموزههای آن را در انحصار ملیت، منطقه و عصر خاصی میدانند. اینان به تَبَع چنین باوری، جامعیت مورد اعتنای قرآن را نیز انکار مینمایند. نوشتار حاضر با توجه به آرای علامه طباطبایی، از منظر دروندینی و با رویکردی تحلیلی کوشیده است ضمن بررسی مدلـول آیات مربوط به: جهانی بودن و جاودانگی قرآن، جهانی بودن و جاودانگی رسالت پیامبر’، و ج...
[ 6 ] - تأملات تفسیری فیض کاشانی در«الصافی» (شیوه حدیث شناسی)
تفسیرصافی از تفاسیر روایی با رویکرد تأویلی است. فیض کاشانی در این تفسیر، علاوه برگزینش ونقل روایات تفسیری از برخی منابع شیعه، براساس مبانی خود به فهم و نقد این روایات نیز پرداخته، که مبانی فقه الحدیثی او در مقدمه برخی از کتابهایش موجود است. مهمترین این مبانی عبارت از لزوم موافقت حدیث با محکمات قرآن، سنّت ثابت و روایات معصومان(ع) در کتب شیعه است. سایر مبانی او عبارتند از: عقیده به لزوم کاربرد عقل...
[ 7 ] - بررسی تطبیقی روش تفسیری فیض کاشانی و ابنکثیر
تفسیر القران العظیم ابن کثیر از تفاسیر روایی قرن هشتم است که متأثر از تفاسیر جامع البیان طبری و همچنین اصول تفسیری ابن تیمیه است. زمینه ها و بسترهای شکل گیری این تفسیر از یک سو و روش های تفسیری مفسر از سوی دیگر به این تفسیر ویژگی های ممتازی بخشیده که آن را شایستة تتبع قرار می دهد. بهویژه زمانی که آن را در ترازوی سنجش با تفسیری چون تفسیر صافی فیض کاشانی قرار دهیم که بر اساس رویکرد حدیثی علمای شی...
[ 8 ] - بررسی تطبیقی تأویل در تفسیر الصافی و تفسیر القرآن العظیم
فیض کاشانی از جمله مفسرانی است که با اندوختههای فلسفی- عرفانی از یک سوی و بهرههای قرآنی- حدیثی از سوی دیگر، رویکردی باطنی به آیات قرآن دارد. وی تأویل را فراتر از مدلول لفظ و به مثابه معانی حقیقی الفاظ میداند. ابن کثیر از مفسرانی است که ضمن پذیرش نظر ابن تیمیه درباره معنای مراد از تأویل در قرآن، این نکته را افزوده که در قرآن واژه تأویل به معنای تفسیر و بیان به کار...
نویسندگان همکار