علی صیادانی
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (نویسنده مسئول)
[ 1 ] - بررسی تحوّل معناشناختی واژه حُبّ در قرآن کریم نسبت به ادبیّات عصر جاهلی
بعثت پیامبر اعظم(ص) و نزول قرآن کریم، بهتدریج باورها، جهانبینی و هنجارهای جامعه جاهلی را تغییر داد و آن را به سمت مفاهیمی والاتر و عمیقتر رهنمون ساخت. این تحوّل و انقلاب عقیدتی- اجتماعی، ناگزیر نظام زبانی را نیز با دگردیسی عمیقی درگیر نمود؛ چراکه «زبان» به مثابه پدیدهای اجتماعی- فرهنگی پیوند چندسویه و متقابلی با بافت اجتماعی و نظام...
[ 2 ] - جنبههای مثبت و منفی رنگ سیاه در شعر عنترة بن شداد
جستار حاضر، کاوشی در ابعاد معناشناختی رنگ سیاه و کارکردهای مثبت و منفی آن در شعر عنترة بن شداد، شاعر عفت پیشه ماقبل اسلام است. پژوهش حاضر نشان دهنده این است که در بُعد مثبت، این نوع رنگ، گاه در یک ساختار تشبیهی نمود مییابد، همچون تشبیه پوست سیاه به مُشْک و عنبر؛ گاه در سیاهی رنگ موی یار و یا چشمان سیاه او جلوه میشود و زمانی هم در فضای تیره و تاریک میدان کارزار معنا مییابد. با این حال در تمامی ا...
[ 3 ] - بازتاب نگرش قرآنی- روایی شیعی در اشعار ابنهانی اندلسی
ابنهانی اندلسی از شاعران طراز اول و شیعه مذهب اندلس به شمار میآید. قرآن کریم یکی از سرچشمههای اندیشه ابنهانی است. او به وفور از مضامین و آموزههای قرآنی تأثیر پذیرفته و این تأثیرپذیری در اشعار او بیشتر به صورت مستقیم یعنی آوردن آیه به صورت کامل یا بخشی از آیه بدون هیچ گونه تغییری و گاه به صورت غیرمستقیم یعنی نقل مضمون آیه بوده است. از این طریق بسیاری از آموزههای قرآنی و اخلاق عملی را ...
[ 4 ] - هارمونی رنگ سفید در شعر عنترۃ بن شدّاد
رنگ، گستره وسیعی از محیط پیرامون انسانها را فراگرفته است؛ بهطوریکه همهچیز دارای رنگ خاص خود است و انسانها در طول تاریخ با این عنصر جداییناپذیر در تعامل بودهاند و گاهی هم از آن برای بیان مقاصد خاصی استفاده میکردهاند. شاعران نیز با توجه به مکان و زادگاهشان، کم و بیش با رنگ سر و کار داشته و آن را در شعر خود منعکس نمودهاند. شاعران دوره پیش از اسلام هم از این قاعده مستثنی نبوده و بهطور عاد...
[ 5 ] - إشکالیة خصائص النقد التأثّری فی الأدب العربی
None
[ 6 ] - إشکالیة خصائص النقد التأثّری فی الأدب العربی
None
نویسندگان همکار